Annons:
Etikettallmänt
Läst 3030 ggr
[Kanelsocker]
2/13/12, 5:12 PM

Måste få skriva av mig.

Just det här med att amstaffs och staffar kräver mycket av sin ägare vet ju nog de flesta som har en sådan hund :) Även jag. Har en amstaff/staffe. Men något jag dock funderat på är över  folk som skaffar sig sådana här hundar och bara går ut med dem på samma vanliga rastningspromenader gång på gång även när de är vuxna, kanske ibland lite lek i hundrastgården… Jag kan säga som så här att MÅNGA av mina bekanta har en amstaff, och då har jag upplevt man skryter mycket just över om man har en rednose. Men - de enda många av dem gör med sina hundar är att som jag ovan sagt gå samma gamla vanliga promenader men vad jag märkt INTE aktiverar dem mentalt. Resulterar i att flertalet av dessa hundar ligger på Blocket efter en tid osv. De orkar inte med dem säger dem, inte deras typ av hund osv osv…

Sen när jag skulle skaffa min amstaff/staffe så var de noga att poängtera för mig att den här hunden behöver arbeta. Sånt gör mig irriterad, för det är jag mycket väl medveten om, innan jag köpte hunden. Jag vill aktivera honom inom spår och gå ett flertal lydnadskurser på brukshundsklubben.

Men inte det som gör mig irriterad utan att man har mage att säga hur viktigt det är att hunden jobbar när man själv inte gör det med sin. Jag tycker det är tråkigt att speciellt en Amstaff fortfarande i mångas ögon är en symbolhund….

Sen vet jag en bekant som vill skaffa sig just en Amstaff, men brukar köpa och sälja hundar konstant för att de inte passar henne och då skyller hon oftast att det är HUNDEN det är  fel på…

Nä jag vet inte men jag blir så trött på sånt här..

Annons:
Mischa
2/13/12, 6:19 PM
#1

Fast jag tycker att det många gånger överdrivs hur "krävande" hundtypen är och att den nästan porträtteras upp som en bruksras när dom flesta är ren sällskapsavlade sedan ett bra tag tillbaka med uteslutande utställningsmeriter i tavlan.

Sedan är det såklart mycket individuellt om det är en riktig soffpotatis eller en hund som vill engagera sig fysiskt och uppskattar att få göra saker, men det förekommer ju hos många andra sällskapsraser också.

Man kan väl säga att alla hundar som införskaffas för sitt yttre riskerar oavsett ras att hamna på blocket, för det är inte alltid som dom människorna är medvetna från början om vad det innebär överhuvudtaget att vara hundägare, och det blir ju väldigt krävande för dom.

≧◔◡◔≦

thildatessie
2/13/12, 9:27 PM
#2

Jag blir verkligen avskräckt av folk som säger så. Vill verkligen skaffa en amstaff i framtiden men vågar inte pga av vad folk säger, och att jag inte ska klara av den och då blir det "vad var det jag sa??"

NinniH
2/13/12, 10:03 PM
#3

Tycker Mischa skrev det bra.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Mischa
2/13/12, 11:20 PM
#4

#2

Och hur många som avskräcker dig har själva amstaff?

Mycket beror också på vad man menar med "krävande hundar" för nästan alla raser har ju vissa bitar som kan vara mer eller mindre krävande ex. är hundtypen mycket ansvarskrävande…en hund kräver ansvar en amstaff desto mer pga dom krav vi har från samhället, och rasen.

Sen har ju rasen både jakt och kamplust som är fina verktyg att jobba med och finns hos dom flesta raser mer eller mindre, men kan samtidigt göra skada iom att det är en så kraftfull hund.

≧◔◡◔≦

thildatessie
2/14/12, 10:26 AM
#5

#4 tack för svaret. Neej ingen av de som har sagt något har amstaff.. Problemet är att hela min familj är emot det..

Mischa
2/14/12, 9:01 PM
#6

#5

Så länge du inte bor hemma så är det ju du som skall leva och ta ansvar för hunden, med andra ord får familjen i så fall acceptera läget.

≧◔◡◔≦

Annons:
[Kanelsocker]
2/14/12, 9:09 PM
#7

# 1 Ja du har rätt faktiskt. Jag tycker också att det ibland blir lite överdrivet om hur krävande vissa raser är. Men jag menar mer att mina bekanta som säger så till mig i princip inte gör mycket alls med sina hundar, alltså sånt man kan göra även på fritiden hemma och man behöver inte vara medlem i någon brukshundsklubb för det. Jag menar en av mina bekanta sa till mig att jag bör aktivera honom i spår, sök eller något liknande för att han ska använda hjärnan men sen efter några veckor frågade hon mig om jag kunde visa henne och hennes hund hur man spårar. ? jag blev ju lite så där fundersam där .. Men jag tycker som så här iaf; att ger man bara sin hund lagom med motion, mental aktivitet , lek och allt ja vad det heter så kan det ju faktiskt räcka bra :)  Sen finns det ju självklart hundar som är väldigt svåra att tillfredsställa trots regelbunden mental och fysisk stimulans.

Jag har även fått höra på annat håll att jag "tyvärr inte kan aktivera min hund inom något eftersom han är en blandras" och det tycker jag är bland det dummaste jag hört.

#5 Min familj var också jättemycket emot att jag skulle skaffa en amstaff/staffe. De skulle säga upp kontakten och allt vad det hette sa det. Men sen när jag väl fick hem honom tyckte dem han var jättego ;) Det är ju väldigt mycket fördomar som ligger bakom tror jag

thildatessie
2/15/12, 8:33 AM
#8

#6 och #7  Nej jag bor inte hemma och sambon vill med ha en Amstaff. Dock vet jag inte om jag ska ha en direkt då jag är sjukt rädd för att "misslyckas"  (säkert en effekt av vad alla har sagt). I min familj så handlar det säkert om rädsla, fördommar och "jag vet bäst"… :S

Mischa
2/15/12, 4:24 PM
#9

#8

Misslyckas med saker gör alla, och när det handlar om en levande varelse så tror jag att dom flesta ändå har ett hummm om vad som är rätt och fel i grova drag samt att djur är ganska förlåtande, det krävs mycket för att "ha sönder" en hund som har alla bitar på plats.

Och har man bara en uppfödare eller nån annan att stödja sig emot och fråga så tror jag inte att det skulle bli några problem  så länge rasen passar dig, problem skulle det ju snarare kunna uppstå om du skaffar en annan ras du inte känner dig bekväm med "bara för att"

≧◔◡◔≦

thildatessie
2/16/12, 12:18 PM
#10

#9 okej tack för svaret. Den passar nog mig, jag är bara rädd att få en som vill vara ute och springa hela tiden och som inte kan ta det lugnt.. Min hund som jag har nu vill vara ute ibland men han gillar även soffan… ;) Missförstå mig inte, Jag vet vad en hund behöver och är villig att ge det men vill inte ha en "hyper" hund..

Upp till toppen
Annons: