Annons:
Etikettallmänt
Läst 1841 ggr
Whitesnow
2012-02-28 19:10

Kan en till hjälpa?

Som några av er kanske läst så har ju min Akilles svårt att vara hemma själv utan att han hittar på massa hyss och stressar upp sig som tusan.

Men så var det någon som nämnde till mig om han skulle bli lugnare om det va en till hund hemma, att han hade sällskap av den andra..

Ja visst tror jag att det kan hjälpa på vissa, men de kan ju faktiskt också bli så att Akilles smittar av det "dåliga" till den andra hunden.

Vad tror ni om detta?

Annons:
emme123
2012-02-28 19:15
#1

jag tror att om du köper en yngre hund så smittar det men om du köper en som redan vet hur/vad man gö eller är äldre så tror jag inte det är något problem :)

Banankaka320
2012-02-28 20:25
#2

Min hund var sån, men blev lugnare av sällskap så hon smittade inte av sig. Eftersom valpen var lugn och tyckte inte det var så farligt att vara "själv" lite :)


[Empisen]
2012-02-28 21:21
#3

Hugo har väldig seperationsångest, trots ensamhetsträning sen valp så hatar han att vara ensam, han är snart 3 år. 
Silas däremot har inga problem att vara ensam, även med honom började vi träna korta stunder 1 vecka efter han kommit hem, kan bli lite pip precis när man går, men sen lägger han sig och sover.

Men till saken så blev det inte bättre för Hugo för att han fick sällskap, då han lider just av seperationsångest.
Nu köpte inte jag Silas för den anledningen, men det har inte blivit någon förändring.

Mischa
2012-02-29 10:52
#4

Ja, det tror jag kan bidra till en trygghet för hunden, men samtidigt kan jag tycka att det skall till mer för att skaffa en till hund än att vara "sällskap".

Har för mig att din hund är rätt ung, jag skulle vänta tills han iaf är runt en 2-3år och "färdig" innan man tar sig an en till individ.

≧◔◡◔≦

zickan
2012-03-01 02:18
#5

Fungerade inte här hemma. Blandis på 6 år som hade lite tufft första året. Han kan inte lämnas ensam utan att försöka ta sig igenom ytterdörren eller allt som blockerar vägen ut. Träning under 5 år har gått så långt att han inte behöver vara i samma rum som jag. Men kan ännu inte lämnas ensam. Skaffade en till som klarat sig galant ensam hemma från start. Fått lite stabilare första år. Väldigt stadig och sover så fort man inte är hemma. Men det hjälper inte den andra hunden för fem öre. När han skäller så vill ju den andra leka, vilket bara gett mer problem så de får vara avdelade med kompost galler om de ska lämnas ensama.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

NinniH
2012-03-01 08:49
#6

För oss har det hjälpt. Grim var svår att lämna själv även enstaka stunder, så att jag fick gå och handla (bor 5 min från affären). Han protesterade en hel del och det var först strax innan vi skaffade Evi som han började inse att vi inte skulle överge honom för all tid och evighet. Så när det kom till att ensamträna Evi så gick det väldigt mycket enklare, eftersom hon då tyr sig till Grim. Numer så ligger Evi och sover på hallmattan och Grim lägger sig i sovrummet.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Annons:
Whitesnow
2012-03-02 20:08
#7

Tack för era svar :) De verkar ju verkligen vara helt olika från hund till hund det här. Akilles är 11 månader så jag håller tummarna för att det blir bättre.

Kan tillägga att jag aldrig skulle skaffa en hund bara av anledningen att vara sällskap till den andra.

Ska se om jag kanske kan få låna Akilles bästa hundvän över nån helg och testa hur han blir i sällskap av henne om dom lämnas en snabbis.

Upp till toppen
Annons: