Annons:
Etikettallmänt
Läst 6558 ggr
mejamylove
3/31/12, 8:07 PM

Koppeltvång?

När är det koppeltvång egentligen, glömmer det varje år :P

Annons:
monstermash
4/1/12, 12:21 AM
#1

1 mars till 20 augusti

mejamylove
4/1/12, 12:27 AM
#2

oki, tack!

Royalz
4/1/12, 8:17 AM
#3

Helt ärligt! Hur många bryr sig om koppeltvånget egentligen?


Mischa
4/1/12, 9:04 AM
#4

Beror på hur man tolkar jaktlagen, även naturvårdsverket tolkar den lite friare än som "koppeltvång" men det innebär att hunden skall kunna gå lös som om den vore kopplad.

≧◔◡◔≦

Jenna_Nord
4/4/12, 3:14 PM
#5

Är man säker på att man har koll och kontroll på sin hund så tycker jag lite att det kvittar :)

Mvh Jenna

[Howard]
4/4/12, 10:57 PM
#6

Jag är utav åsikten att man har sin hund kopplat jämt oavsett, utav respekt för andra människor och djur. Oavsett hur snäll/bra/duktig ens egna hund är.

Annons:
Jenna_Nord
4/4/12, 11:00 PM
#7

#6
Vilken tråkig husse/matte dina hundar måste tycka du är om du jämt har dom kopplade ;)

Mvh Jenna

[Howard]
4/4/12, 11:02 PM
#8

Synd för dom, eller något.. Skrattande

Jenna_Nord
4/4/12, 11:05 PM
#9

#8
Svårt och få frihet i lina.. Något som mina hundar älskar när vi är i skogen. Eller du kanske följer med dom mellan träden med koppel?;)
Sen leker jag sällan med mina hundar i lina/koppel, vill inte riskera att dom bränner sig eller trasslar in sig i de. Bättre att ha kontroll och kunna leka riskfritt :)

Mvh Jenna

Jenna_Nord
4/4/12, 11:06 PM
#10

Haha så ändrar du! Fegis Flört

Mvh Jenna

pippa__
4/5/12, 9:35 AM
#11

Mina går me i lina oftast. Ser inget fel i det. Hunden får ju mer frihet i en lina än ett koppel och drar hunden efter vilt så är det ett alternativ till att få en arg markägare efter sej.

[Madlene]
5/31/12, 11:47 PM
#12

Vi har alltid vår lös :)

Susanna_w
5/31/12, 11:55 PM
#13

Sen har man ju koppeltvång i kommunerna också.. Tycker man ska respekterar koppeltvången och ha dom lösa där man får ha dom lösa för att resppektera andra… Har haft flera incidenter där lösspringande hundar kommer fram till oss och får höra varje gång att deras hundar brukar aaaldrig göra något sånt…  Min hund är kopplad på de ställen man ska ha koppel och han är lös där han man får ha dom lösa och jag tror inte han är olycklig are för det..

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Annons:
[Madlene]
5/31/12, 11:57 PM
#14

#13 Jo, visst är det irriterande med hundar som springer fram till en. Då min alltid tror att de är lek-time då haha :P

myra82
6/1/12, 4:51 PM
#15

Jag har alltid mina kopplade på platser med andra människor (även om mina inte springer fram till någon eller andra hundar) och det tycker jag att man ska ha för att visa respekt för våra medmänniskor. Däremot är de alltid lösa på hemmaplan och ute i skogen. Jag lär alltid in ett bra nej på mina hundar som jag kan ta till om det någon gång skulle behövas men än så länge har de aldrig dragit efter vilt (fast det har dykt upp rakt framför näsan på dom) eller annat. Har man inte den "kollen" på sin hund tycker jag att man ska ha den kopplad.

zickan
6/5/12, 2:33 AM
#16

Jag tycker man alltid ska ha sin hund kopplad där det finns risk att man stöter på andra människor, hundar eller vilt som inte får störas.
Tycker folk är så respekt lösa och kaxiga så fort deras hund är lydig. Det har inte med saken att göra. Det finns väldigt många hundrädda och vi ägare har en skyldighet att följa lagen och respektera andra!

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Kalli
6/5/12, 9:35 AM
#17

#16: Det ena utesluter inte det andra.

Susanna_w
6/5/12, 10:20 AM
#18

#17 Vad menar du?

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Strumpan
6/5/12, 1:14 PM
#19

Jag önskar att fler kunde tänka som #6 och #16…. När jag e ute med mina illrar kan jag aldrig slappna av, utan går och kollar runt om oss så det inte kommer en lös hund i full karriär. Oavsett hur lydig ens hund är kan man aldrig lita på den till 100% för en dag kommer dagen då en doft är så intressant att den "stänger av" hörseln och drar iväg.

Mvh Jenny

Jenna_Nord
6/5/12, 2:16 PM
#20

#19
Men så är det ju när man är ute och går med en bytesdjur. Jag får vara lika uppmärksam när jag är ute och går med kaninen. Det gäller ju att ha extra koll om man går på ställen där det kan finnas lösa hundar som i skogen t.ex.

Mvh Jenna

Annons:
Strumpan
6/5/12, 2:29 PM
#21

Men varför ska vi med "bytesdjur" behöva akta oss? Hundrädda och vilda djur då? Varför kan man inte visa respekt för varandra? Jag tycker att det är egoistiskt av hundägare som har dem lösa. Det är väl det som rastgårdar är till för?

Mvh Jenny

Kalli
6/5/12, 2:46 PM
#22

#18: Att man både kan följa lagen OCH respektera andra OCH ha sin hund lös. Det ena utesluter inte det andra.

När det gäller hundrädda människor kan man faktiskt bara göra sitt bästa och är man extremt hundrädd kanske man bör jobba med sig själv också. Lyckligtvis händer det inte så ofta här att folk blir rädda (mest händer det på bussar/spårvagnar kanske för att det är ett förhållandevis trångt område) . Men när det händer är det alltid hanen de blir rädda för så tydligen spelar ras större roll. Kanske bör vi ändå förbjuda kamphundar av respekt för andras rädsla.

Susanna_w
6/5/12, 3:11 PM
#23

Jo fast håller man sig till lagen så är det ju inga problem, det är ju dom som inte håller sig till koppeltvånget som orsakar problemen…

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Jenna_Nord
6/5/12, 3:12 PM
#24

#21
Akta och akta oss, vi behöver ha ett extra öga då det både finns hundar, katter, rovfåglar osv.
Självklart ska man visa respekt för varandra, och därför jag också skrev ställen där det kan vara lösa hundar. Finns ju ingen anledning för någon att ha en lös hund i bostadsområde eller statsparker osv. Men har man kontroll på sin hund så ser jag absolut inget fel med att ha den lös i skogen eller vid sjön osv. Så länge man kan garantera att den inte springer fram till andra och stör.
Att släppa en hund när man är ute på promenad kan inte jämföras med att släppa i rastgård.

Mvh Jenna

Strumpan
6/5/12, 3:28 PM
#25

#24 Men ingen kan garantera att en hund är lydig till 100% därför att rätt som det är så kommer det en dag då hunden får upp en doft som är alldeles för svår att motstå

Mvh Jenny

[Madlene]
6/5/12, 4:04 PM
#26

#25 Där håller jag med dig faktiskt, det finns inte hundar som är 100% lydiga överallt eller i olika situationer.

Men om man är ute och går? leker? med sin iller (?) då är den väll kopplar och kan kan bäras upp i famnen när som om en hund kommer.

[Madlene]
6/5/12, 4:05 PM
#27

Men vissa här verkar tro att koppeltvång innebär att du måste ha hunden kopplad ÖVERALLT. Så är inte fallet, det är bara på enstaka platser, olika "koppeltvång-regler" i varje kommun :)

Och när det kommer till hundrädda människor, så tycker jag man ska ha stoooor respekt för de. Jag är inte hundrädd på något sätt, men det är faktiskt otäckt när t.ex en stor Grand Danois kommer springandes emot en, och långt ifrån ser man att det är en gammal kärrings hund som inte ens rör ett finger för att koppla hunden.

Annons:
Kalli
6/5/12, 4:23 PM
#28

#25: Inget är 100% säkert, varken när det gäller en kopplad eller lös hund. Koppel kan gå av, tappas, halsband/selar kan hunden krångla sig ur, spännen kan gå upp. Ibland för man nöja sig med 99%.

I övrigt, lite OT, har jag haft betydligt större problem med lösdrivande katter när jag varit ute med smådjur än med lösa hundar. Men det är såklart bara min erfarenhet och behöver inte vara allas.

Strumpan
6/5/12, 4:25 PM
#29

#26 Vid 2 tillfällen har jag faktiskt varit på väg att förlora familjemedlemmar. Båda hndarna kom i full fart (kvällstid då det var mörkt) genom buskar bakifrån. Av ren panik skrek jag högt och hundarna blev rädda och vände på en femöring. För ca 1 år sen läste jag på Iller i fokus om 2 personer som var ute med sina illrar. Plötsligt kom en lös schäfer och högg ena illern som dog inom någon minut i ägarens famn. Kan ni överhuvud taget förstå hur det känns att förlora en älskad familjemedlem på det viset? Tänk om det var någon av era älsklingar som blev ihjälbitna pga någons egoism?! Hur skulle ni känna och tänka.

Jag är inte hundrädd och jag älskar muskelhundar och hoppas på att få äran att äga en själv en vacker dag. Men när jag är ute med mina pälsar som jag älskar över allt annat, då är jag rädd och jag kan inte slappna av och ha kul så som jag vill

Till #18: Jag har inte tidigare nämnt något om ordet kamphund. För en hundrädd person kvittar det om du äger en dvärgpudel med rosa rosetter i öronen eller en pitbull. Har den fyra ben och skäller blir de rädda!

Mvh Jenny

Kalli
6/5/12, 4:29 PM
#30

Fel, såg att det inte var till mig utan till #18 även om jag är den enda i tråden mig veterligt som använt ordet kamphund. Glad

Strumpan
6/5/12, 4:36 PM
#31

Fine, #22 då…

Mvh Jenny

Kalli
6/5/12, 4:45 PM
#32

#31: I så fall kan jag först säga att min kommentar i #22 inte var vänd till dig så jag har inte heller påstått att du nämnt ordet kamphund (eller att någon annan gjort det för den delen). I övrigt har du fel.

Självklart finns det människor som är rädda för ALLA hundar men de finns såklart även människor som är rädda för vissa typer av hundar. En bekant är till och med främst rädd för små hundar då hon menar att de är svårare att läsa. Gissningsvis är hon dock en minoritet och de flesta människor är mer eller bara rädda för hundar som de uppfattar som farliga och/eller som kan göra stor skada.

Enligt min egen erfarenhet är de människor jag möter mest rädd för den sk. kamphunden. Jag har exempelvis blivit ombedd att hålla i honom fast han sitter stilla vid min sida samtidigt som den "söta" hunden som dock inte är en pudel eller har rosa rosetter varit lös.

Strumpan
6/5/12, 4:49 PM
#33

#32  "I övrigt har du fel" I vad?

Mvh Jenny

[Madlene]
6/5/12, 4:58 PM
#34

#29 Men… man har illrarna i koppel? eller hur? Det är väll bara att rycka åt sig illern och dra därifrån, väldigt tråkigt för den som fick sina illrar ihjälbitna..

Men jag som hundägare, VET att det inte går att slappna av helt ute, för när som helst, var som helst, kan det komma en lösspringande hund till min hund, och vem vet vad som händer då, Finns en massa här omkring som har stora hundar och tror sig kunna ha dom lösa, Finns det säkert överallt, det är bara att ta det med en nypa salt så länge inget händer.

Och var leker du med dina illrar egentligen? på en stor äng där de går förbi massa hundar dagligen? Finns väl säkert någon mysig buskage där ni kan få vara helt ifred?

Annons:
Jenna_Nord
6/5/12, 5:11 PM
#35

#25
Jo, jag kan garantera dig att mina hundar inte springer fram till någon på våra lösa promenader. Men känner inte att jag ska behöva beskriva all min hundträning och fostran och försvara mig för att jag säger så. Tro mig när jag skriver det :P
Men det finns många som inte skulle kunna garantera detta, och då tycker jag att man ska vara extra noga när och var man släpper sin hund. Att man till exempel går lite extra långt in i skogen där det kanske inte går så mycket andra människor. Och har man inte inkallning alls eller en hund som lätt jagar vilt, ja då är ju rastgård enda lösningen tyvärr. Men inte alla hundägare som har sådan självinsikt tyvärr.

Visst är det för j*vla onödigt och tråkigt när det kommer lösa hundar och man ser inte ens nysen av ägaren. Men det är tråkigt när sådana saker får koncekvenser för alla hundägare, inklusive oss som faktiskt har kontroll på våra hundar. Jag kan utan problem gå med mina hundar runt i byn och dom håller sig bara precis vid min sida. Men av respekt för andra så har jag dom i koppel. (rätt tråkigt, för de är himla bra träning och hjärngympa för dom)

Mvh Jenna

Susanna_w
6/5/12, 5:14 PM
#36

Men följer man koppeltvången så är det ju inga problem. Jag mailade vår komun för att få reda på det och så är det bara hålla sig till dom. Svårare än så är det inte.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Strumpan
6/5/12, 5:16 PM
#37

#34 Ja, de är kopplade. Vi går på en äng och i skogen runt om och det kryllar av lösa hundar. Varför ska bara jag behöva anpassa mig (rycka åt mig djuren och dra därifrån).  Jag kan inte förstå varför det ska vara så svårt att respektera andra människor och djur (både vilda som tama)…….

Mvh Jenny

[Madlene]
6/5/12, 5:24 PM
#38

#36 Det är bara googla din stad namn följt av "kommun" så hittar du din kommuns sida med allinfo/regler om hundar/katter etc.

#34 Jo, Du ska anpassa dig för att det är dina illrars "säkerhet" det handlar om.

Hade jag varit du, hade jag absolut inte gått där det enligt dig kryllar av lösa hundar, då hade jag gått någon annanstans, kanske djupare in i skogen (?) Eller bara gått en bit ifrån huset (?)

Jag menade att du KAN rycka åt dig illrarna om det kommer en lösspringande hund. Istället för att börja skrika och låta illrarna vara på marken.

Jenna_Nord
6/5/12, 5:25 PM
#39

#37
Så du tycker inte att det ska finnas lösa hundar någonstans förutom i inhägnade rastgårdar som är ägnade just för hundrastning?

Vilket skulle innebära att mina hundar har 1200 kvadratmeter att springa på. Med samma lukt och samma grässtrån varje gång dom ska vara lösa. Kan ju säga att dom hade legat längst stängslet i tristess ifall de var de enda stället jag hade haft dom lösa på.

Mvh Jenna

Strumpan
6/5/12, 5:27 PM
#40

#35 Du kan inte garantera det till 100% Oavsett vilken träning du använder. Ingen kan göra det! Av den enkla anledningen att hunden är ett djur och djur går på instinkter. Din/a hundar kanske inte har stött på det alldeles xtra för att den ska "glömma" dig och det kanske den aldrig gör. Men du vet heller inte om den kommer att göra det. Jag säger inte detta för att på något sätt nedvärdera din träning av dina djur. De är säkert jättebra tränade. Men det jag säger är bara ren sanning….

Mvh Jenny

Jenna_Nord
6/5/12, 5:30 PM
#41

#40
Visst kan jag det. Visseligen inte om det kommer en zebra, de hade nog vart väldigt intressant! haha!
Visst har dom instinkter ändå :) Som sagt, tänker jag inte ens försöka förklara eller försvara mig för det.

Mvh Jenna

Annons:
Strumpan
6/5/12, 5:36 PM
#42

#41 Du behöver inte göra det. Jag drar mig ur diskussionen för det spelar ingen roll vad jag säger. Ni kommer iallafall fortsätta erat egiostiska beteende oavsett om det påverkar andra människor och djur

Tack och adjö………

Mvh Jenny

[Madlene]
6/5/12, 5:38 PM
#43

Jag hade velat se någon som går promenad med en iller, tycker det ser så himla roligt ut när folk går promenader med sina katter. Det ser inte kul ut för djuret :/

Jenna_Nord
6/5/12, 5:39 PM
#44

#42

Varför svarar du inte på mitt inlägg #39 då?
Dra dig inte in i duskussioner istället när du inte orkar diskutera.

Mvh Jenna

zickan
6/5/12, 7:04 PM
#45

Är ju inte alls svårt att respektera andra människor och sin omgivning, men ändå släppa hunden lös på en stor yta.
Förutom alla hundhagar det finns. Så finns det extremt underbara fotbollsplaner, visst inte alla som gillar att man släpper lös sin hund där. Men man kan ringa och fråga om man får så länge man håller reda på var hunden skiter. Samma nu under sommarloven. Flesta förskolor, lekis osh shit har stängsel runt hela sin lekplats. Här är det många med hund och barn som utnyttjar tillfället att gunga med sitt barn och släpa hunden lös.
Ta en lång tur till en öde glänta, äng eller skog där man inte stör vilt man inte får störa.
Varför envisas om att gå löst med sin hund i bostadsområden och liknande. Varför vara så respektlös när tom lagen säger koppeltvång.

Jag äger också iller, kanin, råttor. Man är lika orolig för lös springande hundar som fåglar.
Men just med hund så har jag med mött en väluppfostrad hund som var närgången. Den har gått i området okopplad så länge jag bott här. Visst den har skött sig och följt ägaren. Men när jag med mina två råkade komma ut snett bakom den hunden från en liten stig vid motions spåret så var det bara faktum att det spelar inge roll om hunden är uppfostrad eller ej. Ägaren han inte reagera när vi råkade överaska bakifrån, hennes hund svänger helt om och flyger mot mina två som skäller på den.
Nu var det inte ett aggresivt möte. Den hunden var väldigt vänligt och det hela slutade med lite lekande. Men det kan gå så mycket värre.
Hon var chockad över att hennes hund beteede sig så, aldrig gjort innan.

Även en tanke. Om alla med "kamphunds" raser. Det vissa nu anser vara kamphund är ju en hel del bullhundar, vilket det inte är.
Men om nu alla med bullhundar skulle börja skärpa till sig. Inte gå utan koppel och skapa obehag hos de man möter. Skulle inte den titeln kamphund kunnas tunnas ut lite?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Madlene]
6/5/12, 7:33 PM
#46

#45 Driver du nu? Jag hade aldrig fått för mig att låta hunden gå i en sandlåda där barn leker. Ännu mindre låta hunden skita där barn leker med händerna. Och att släppa hunden på en fotbollsplan är skit tråkigt rent ut sagt, hunden hade bara suttit sig ner och kollat på mig.  Skrattande

Och envisas med att ha hunden lös bland bostadsområde? Litar man på sin hund så pass mycket att man faktiskt kan ha den lös, så har man det. hunden är antagligen lärd att inte springa fram till människor osv. Vår hund kan inte bry sig mindre om vilken människa som helst, han kollar inte ens åt deras håll vad dom än säger.

Barn som känner vår hund älskar honom. Vi bor även nära ett dagis, och för att ta sig till t.ex affären måste man gå igenom där, och jag vet inte hur många gånger barn kommer fram och vill klappa, det får dom även men märker jag att ett barn är rädd och är osäker med att klappa hunden (men ändå vill) så ber jag faktiskt barnet att inte klappa hunden om det ska vara så. Hur elakt det än låter.

Och om du tror att det är pågrund av att man har hunden lös som de börja kallas för kamphund så är det helt fel. Som någon skrev längre upp, även om hunden är kopplad så finns det risker, kopplet kan gå av, halsbandet kan åka av, hunden kan dra som fan och kopplet slinter ur handen. Massa olika saker, så att hunden är lös har inget med kamphund uttrycket att göra.

zickan
6/5/12, 8:44 PM
#47

Mycket möjlig. Men fortfarande är det lag på koppel inom bostadsområden. Varför är det så svårt att hålla?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Madlene]
6/5/12, 8:45 PM
#48

#47 Dom flesta bryr sig inte. Och här är det inte lag på det.

Annons:
[Madlene]
6/5/12, 8:51 PM
#49

#47 Vilken stad bor du i? Kollat noga om det är koppeltvång inom bostadsområde?

zickan
6/5/12, 9:27 PM
#50

#49  http://www.jordbruksverket.se/jordbruksverketslattlastasidor/saskaduskotadinhund.4.2d224fd51239d5ffbf7800032316.html

Då antar jag att detta inte är en lag alltså?
"När du är ute och går med hunden
ska du ha den i koppel. "

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Madlene]
6/5/12, 9:32 PM
#51

#50 Vilken kommun bor du i ? Läs hela isåfall om du ska komma med fakta. Hunden kanske inte får SPRINGA lös, men den får vara lös under tillsyn när ni går promenader.

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_2.pdf

Får min hund springa lös?

Mellan 1 mars och 20 augusti ska du hålla din hund under sådan tillsyn att den hindras från att springa lös där det kan finnas vilt. Under resten av året ska du hålla uppsikt över hunden och hindra den från att driva eller förfölja vilt, när hunden inte används vid jakt. Tiderna då jakt med lös hund är tillåtet finns i jaktförordningen. I områden, som i naturreservat kan det finnas striktare koppeltvång för hundar.

zickan
6/5/12, 9:38 PM
#52

Ja här är det koppeltvång. Men det är inte många som håller det tyvärr.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Madlene]
6/5/12, 9:50 PM
#53

#52 Ok, svara inte på frågorna. Ha en fortsatt trevlig dag.

zickan
6/5/12, 11:15 PM
#54

#53 Du fick svar på frågan ;-). Eller behöver du postnummer och gatuadress också ;-). Kan göra det enklare för dig http://www.vasteras.se/bobygga/djuriboendemiljo/Sidor/Hundochkattagaresansvar.aspx

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Madlene]
6/5/12, 11:28 PM
#55

#54 I vilket inlägg fick jag svar på var du bodde om jag får fråga???

Annons:
zickan
6/5/12, 11:30 PM
#56

#55 frågan du ville veta var väl om det verkligen var koppel tvång i min kommun.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Madlene]
6/5/12, 11:32 PM
#57

#56 nej, du undvek frågan var du bodde i både #49 & #51.

Så att skriva  "Eller behöver du postnummer och gatuadress också ;-). Kan göra det enklare för dig "

Är bara barnsligt.

[Madlene]
6/5/12, 11:34 PM
#58

Vad är det här för konstiga regler ni har?

  • Släpp inte ut din katt hur som helst.

  • * Skaffa aldrig en sommarkatt.

Susanna_w
6/6/12, 9:05 AM
#59

Men Madlene, jag förstår inte riktigt vad det är som är så svårt, varför inte ha hunden kopplad i bostadas områden osv, och jo det är koppeltvång inom bostadsområden och parker.  Sen om du inte vill inse de det är synd, synd att man inte känner minsta lilla att visa respekt för andra människor. Min granne har alltid sin hund lös och hon fick betala böter 800 kr för lössprimgande hund. Koppeltvånget finns ju till för att människor ska kunna känna sig trygga inte för att egga hundägare.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

[Madlene]
6/6/12, 11:00 AM
#60

#59 Fortfarande, inte här. Det är inget jag inte vill inse, det är fakta!

Ja men tråkigt för grannen din.

Susanna_w
6/6/12, 1:43 PM
#61

Okej så din kommun är det enda i hela landet, den följer inte lagar.. Intressant.. Så även om du nu har rätt så kan du ändå inte visa respekt och ha hunden kopplad på vissa ställen?

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

[Madlene]
6/6/12, 1:47 PM
#62

#61 nej faktiskt inte, det står inget om bostadsområden. Men jag visar respekt.

Annons:
Bullemor
6/6/12, 2:24 PM
#63

Mina hundar hålls alltid kopplade (oavsett årstid) när vi går där vi kan stöta på andra människor/hundar. Detta pga att hälften av mina kommer direkt på inkallning, medan den andra halvan funderar lite först.  Jag vill inte riskera att skrämma människor, och även om de inte skulle springa fram så blir vissa rädda bara av åsynen av lösa Bullterriers.

I skogen eller på "ostörda ställen" får de däremot vara lösa, men hålla sig i min direkta närhet under yngeltiden. De är inte intresserade av att spåra upp eller förfölja vilt, vilket är väldigt skönt.

vallhund
6/7/12, 5:36 AM
#64

# 61

Kommunerna bestämmer själva hur det skall vara i kommunen, i majoriteten av kommunerna så är det koppeltvång i bostadsområden, allmänna parker t ex, ofta inom statdsplanerat område, men det är inte så i alla kommuner. Det enda som är likt i alla kommuner är att löptik skall hållas kopplad eller vistas i inhägnat område. Och offentliga badplatser brukar det vara hundförbud på.

Sen finns ju jaktlagen o lagen om tillsyn av hund o katt, men de har inget med kommunens föreskrifter/regler kring hundhållning att göra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Madlene]
6/7/12, 11:04 AM
#65

#64 +1

zickan
6/11/12, 7:33 PM
#66

#57 Kanske finns grunder till att man inte vill skriva ut var man bort. Lång lista tom. Var bor du själv som inte har några regler?, så kan ju alla som vill ha sina hundar lösa att åka till den kommunen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Madlene]
6/11/12, 8:08 PM
#67

#66 Nu var du allt rolig va? Ingen tvinga dig att svara vart du bodde, Du hade kunnat säga att du inte velat berätta det. Men de valde du inte.

zickan
6/11/12, 10:07 PM
#68

#67 mötte dig halvvägs och besvarade det du ville veta med att fråga var jag bodde. Nu frågar jag även dig var du bor.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Madlene]
6/11/12, 10:36 PM
#69

#68 Som jag skrev, du hade inte behövt berätta.

Annons:
zickan
6/11/12, 11:31 PM
#70

#69 Så otrevlig du var så kändes det till slut behövligt att berätta det trots du fått svar på frågan. Och varför vägrar du svara min fråga?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Madlene]
6/11/12, 11:37 PM
#71

#70 då ber jag om ursäkt om jag var otrevlig mot dig.

zickan
6/11/12, 11:46 PM
#72

#71 Var bor du själv?.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: