Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 3557 ggr
Mimmi89
2012-07-06 14:11

Staffe, amstaff och hälsan

Är ju sugen på att kanske skaffa en staff så jag pratade precis med agria för ja ville veta vilken grupp staffarna låg i och dom och amstaff låg i grupp 7 av 8!! what?! trodde de va friska raser..

Så.. är era hundar friska och om inte, vad har dom för problem?

Annons:
Bullemor
2012-07-06 16:36
#1

Förstår inte riktigt hur du har kunnat missa att de inte är så himla friska när alla tjatar om hur viktigt det är med hälsotestade föräldradjur Flört

Absolut vanligaste åkommorna är nog hudproblem /allergier av diverse slag och led/skelettproblem. Sen har du ju Ataxin också förståss..

Mimmi89
2012-07-06 16:43
#2

#1 Ne men när ja pratade med klubben så sa dom att hundarna ofta 50/50 har dåliga höften (även om båda föräldrarna är ua) men de påverkar dom inte utan att de va något.. rönten bla bla bla va utfärdat för schäfrar något något.. orättvist.. mins inte exakt vad han sa men han sa iaf att. ja frågade iaf ang om hundarna hade ont o tyckte att hundar döljer ju sånt men då menade han att staffar är så "töntiga" så på dom märker man det.

ataxin vet ja inte vad det är riktigt, har inte läst på så mkt ännu men nu börjar ja tveka rejält på rasen över huvud taget fan fan fan!!! :(

NinniH
2012-07-06 16:53
#3

Hanen vår har haft lokal juvenil demodex. Annars inga problem som vi vet om. Båda våra ska röntgas senare i år.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Bullemor
2012-07-06 16:59
#4

#2 Nu kanske jag var lite väl ironisk. Men allt handlar ju naturligtvis om vad man jämför med. Jämför man med tex Schäfer så är de ju rätt friska, jämför man med tex. Tysk Jaktterrier så är de ju jättesjuka.

Varje ras har ju sina åkommor och det är svårt att hitta en hundras som mest är avlad för utställning och sällskap, som är helt fri från problem…

Mimmi89
2012-07-06 17:02
#5

#3 okej lycka till! :)

Mimmi89
2012-07-06 17:05
#6

#4 mmm och med mina krav så.. åh varghund/canaan känns som de enda typ.. men tänkte de som framtida raser hade gärna velat ha en lite mindre hund nu.. men får väl se vad folket svarar här o prata mer med uppfödare kanske för att se hur friskheten är på deras kennlar i förra kullar?

Annons:
Mischa
2012-07-06 20:02
#7

#2 Var det rasklubben som gav dig den informationen?

I såfall tycker jag att det är rent sorgligt….självklart är en defekt höft en defekt höft oavsett ras på hunden, däremot kan resultatet ibland bli bättre/sämre beroende på narkos/mognad, HD är en utvecklingsstörning av höftleden dvs inget friskt och kan påverka hunden, att påstå att en sjukdom inte påverkar hunden eller att testen är gjorda bara för schäfrar är bullshit och ursäkter, det finns även alternativ till norbergs vinkel (som är det vanligaste) om man inte litar på den,  och alternativet heter pennhip.

Förutom HD/ED finns mycket immunologiska sjukdomar ex. demodicos, allergier etc. som kan vara luriga, dels för att dom inte testas mot i förebyggande, samt att dom är lättare att dölja då det inte är något som finns i ett öppet register ex. på hunddata eller som nödvändigtvis syns på hunden och det tas inte alltid på allvar.

Hälsan ser inte så jätterolig ut, just pga den slappa inställningen till den.

≧◔◡◔≦

Mimmi89
2012-07-07 01:02
#8

ja… kanske missuppfattade också, för helt kände jag ju redan under samtalet att jag inte förstod.

okej på skk står de såhär ang staffar

"

Användningsområde

Det är en utpräglad sällskapshund som också gärna deltar i hundsporterna agility och lydnad.

Hälsa

Den skadestatistik som finns att tillgå visar på brister i immunförsvaret.

Egenskaper / Mentalitet

Den älskar att få vara med sin familj i alla lägen, den älskar människor. En viss könsbunden aggressivitet mot andra hundar förekommer.

"

Chilli10
2012-07-08 23:17
#9

#7 Fast det finns ju  hundar som har tex c-höfter men bra resultat på pennhip.. Hur ska man då ställa sig till de olika resultaten?

Mischa
2012-07-09 00:36
#10

#9 ja, det finns hundar som fått bättre resultat på sin andra röntgen också. Jag Tror pennhip är ett gott komplement till den officiella mätningen. På rasens hälsoenkät från 2010 så hade majoriteten av dom röntgade hundarna B & C. Att det förekommer missvisande resultat ursäktar i mitt tycke inte att man avsyår från röntgen eller bagatelliserar problemet.

≧◔◡◔≦

Mischa
2012-07-09 00:38
#11

Blev lite stavfel här och var, min mobil kommer inte överens med iFokus.

≧◔◡◔≦

Mimmi89
2012-07-16 09:49
#12

#10 intressant aldrig hört om pennhip! Men klart man röntgar iaf.. !

Upp till toppen
Annons: