Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 3427 ggr
[cuutiee]
2012-07-17 16:24

Hane sökes för parning.

Hejhej! Skriver detta inlägget igenom en vän. Hon har en Amstaff tik som e i färgen Beige. Hon e en otroligt snäll tjej och väldigt samarbetsvillig.. hon skulle aldrig göra någon illa! Den hanen vi söker till henne ska va en Amstaff och färgen spelar ingen roll bara han e frisk som då självklart denna tiken e! Ni får välja mellan pengar eller en valp, det kan vi diskutera mer om. Hon löper i vinter det e då vi söker en hane till henne. Men vi vill ha kontakt med den som har lust att låna ut en hane till då. Låter detta intressant så Pm'a mig!

Mvh Emma

Annons:
[Tecknaren]
2012-07-17 16:32
#1

Har hon stamtavla ? Har du någon anledning till att para henne egentligen ? Men om ni nu parar henne, kollar ni ögon, höfter m.m ?

[Howard]
2012-07-17 20:59
#2

#1

Jag stillar din hunger och svarar utifrån det jag gissar.

Hon har ingen tavla.
Hon är ju sååååå snäll !
Ja, självklart. (Sen gör dom troligtvis inte det iaf)

Mischa
2012-07-17 21:06
#3

Något som är tänkvärt för din vän även om tiken och hanhunden uppfyller alla dessa nämnda krav som #1 tog upp är att kolla marknaden för den här typen av hundar, i synnerhet för oreggade.

Blocket, Hundstallet och andra annons/omplaceringssidor svämmar över med både valpar och vuxna hundar av hundtypen och marknaden är mer än mättad av alla dessa "amstaffar" som alla är både friska och tydligen supermentalitet enligt sina ägare, har tikägaren tillräckligt många lämpliga spekulanter till ev. valpar? och finns en medvetenhet om att tikägaren kan bli ståendes där ensam med flertalet osålda slynglar?

≧◔◡◔≦

[cuutiee]
2012-07-18 18:34
#4

Hon e fri från Ataxi. Hon har stamtavla. Och ja hon vet att hon kan stå där med flera osålda valpar. Snälla detta e ingen shallall grej som dom flesta oseriösa utländska människorna som bara vill tjäna pengar på sina valpar som säljs på blocket. Denna tjejen vill ha en kull just på hennes tik. Nej denna tiken har inte haft valpar tidigare och ja hon e röntgad. Och e nån eventuellt intresserad så berättar jag mycket mer och dåe kan man tacka nej om man inte så skulle vilja låna ut sin hane. Folk som tror sig på massa saker men inte har någon som helst aning behöver inte ens kommentera mitt inlägg, tack!

Bullemor
2012-07-18 18:53
#5

Om hon verkligen vill vara seriös i sitt uppfödande så borde hon också veta vilka linjer som kan passa hennes tik och vända sig till den som äger en lämplig hane.

Att annonsera efter en hane på ett internetforum, med enda kraven att den skall vara frisk, låter tyvärr inte seriöst i mångas öron. Är man väl påläst som tikägare på sin ras så vet man också vad man söker i den hane som skall komplettera sin tik för att förhoppningsvis få en bra kull.

Om hon inte riktigt själv vet vilken typ av hane som skulle passa så tycker jag att hon skall kontakta tikens uppfödare eller någon annan kunnig person på rasen.

Tycker dock, återigen, att hon bör fundera på om hon är redo att ta den risk, kostnad och tid som en kull kräver. Det är inte lätt att hitta vettiga valpköpare till bullhundar idag, oavsett om de är renrasiga eller ej. Man skall också fundera på om man har den kunskap som krävs för att kunna ge råd och stöd till sina valpköpare sådär en 10-15 år framöver.

Att ta en kull bara för att man känner för det tycker inte jag är ett legitimt skäl för avel.   Är man inte ganska så säker på att den kull man planerar faktiskt kan tillföra rasen något positivt, så tycker jag att man skall låta bli.

Rymdfisk
2012-07-18 20:35
#6

#5 Jättebra inlägg!

Annons:
Hanna
2012-07-18 21:44
#7

"… shallall grej som dom flesta oseriösa utländska människorna som bara vill tjäna pengar på sina valpar som säljs på blocket".

Varför skulle utländska människor vara oseriösare? Obestämd

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[cuutiee]
2012-07-19 01:33
#8

#7: När jag letade valp förut och nästan varenda valp jag hörde mig av för så ägarna var utländska och dom hade dom inte reggade eller stamtavla eller sådant, och mycket var smussel. Alla e inte så men otroligt många, även svenska. Visst dom får göra som dom vill men jag vill inte ha en sån valp.

Hanna
2012-07-19 01:41
#9

Eller så har "vi" svenskar lärt oss att det blir jävlar-anamma om vi lägger ut sånt på blocket Flört

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[cuutiee]
2012-07-19 01:43
#10

Haha! :)

Olga RW
2012-07-19 02:36
#11

#8 Vad förväntar man sig om man ringer på valpar för 4-6000?.. En vältalig rasentusiast/etolog/hundtränare som överöser en med information och ställer massa frågor som inte rör avbetalning och leverans?..

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

[Madlene]
2012-07-19 15:49
#12

TS, vad heter tiken i tavlan då?

Bullemor
2012-07-19 19:00
#13

#8 Lite samma sak med det.

En seriös valpspekulant vet på ett ungefär vart den skall vända sig när den köper valp. Skall man köpa en AST så vänder man sig rimligtvis till rasklubben och dess uppfödare.

Annons:
[cuutiee]
2012-07-21 16:25
#14

Hane hittad tråden kan låsas.

Bullemor
2012-07-21 16:35
#15

Jamen då får vi önska lycka till då och hoppas på en stor, trevlig, rastypisk och frisk kull till alla valpspekulanter som står i kö!

[Tecknaren]
2012-07-21 16:58
#16

#14 Ok. Men vi fick fortfarande inget svar på vad tiken heter i stamtavlan ?

[Madlene]
2012-07-21 18:54
#17

#16 skrev samma sak i hennes andra tråd (där hon också sökte hund till parning)

har även slängt iväg ett PM men inte fått något svar :) så seriös är hon, då man inte får veta tikens namn varken här eller i PM.

Loveradio
2012-07-22 15:42
#18

TS har tyvärr avslutat sitt medlemskap.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Madlene]
2012-07-22 15:56
#19

#18 Man ser det :)

thilda-
2012-08-05 18:49
#20

jösses……. :P

Annons:
Upp till toppen
Annons: