Annons:
Etikettdebatt-och-diskussion
Läst 3322 ggr
Chilli10
10/2/12, 9:39 AM

Rädda stackare, lite hundvett tack!

I söndags kväll när jag och syrran gick ut med hundarna mötte vi en dam i 50-årsåldern innanför porten. När hon fick syn på Prince (vi gick först och han gick fot vid min sida) tvärvände hon och sprang ut genom porten.

Frågade upphetsat vilket håll vi skulle åt och sprang och ställde sig tio meter åt andra hållet.

Tidigare skulle jag ha tagit illa upp. Men jag har mer än kommit ifrån det där. Jag kan verkligen förstå att folk är rädda för hundar (eller vissa hundar som är extra farliga Flört). MEN. Finns det inte en gräns för hur folk beter sig!?

På ett sätt tycker jag att det är skrattretande hur vissa människor beter sig, samtidigt som det är så fruktansvärt korkat.
Klart som tusan att en hund blir mer intresserad av en person som beter sig helt mysko och springer omkring. Gå lugnt åt sidan istället.

Folk saknar HUNDVETT. Man blir så fruktansvärt irriterad……

Skulle finnas en kurs. Hundvett; Bete dig inte konstigt.
1. Stirra inte en främmande hund i ögonen.
2. Spring inte nära en främmande hund.
3. Fladdra inte med armar etc.
4. Skrik inte.
5. Klappa inte främmande hundar.
6. Böj dig inte över främmande hundar.
7. Prata inte med främmande hundar, speciellt inte med gilligull-röst.

Något mer? :P

Annons:
Gronstedt
10/2/12, 9:51 AM
#1

Din inställning gör ingenting för att göra hundmänniskor mer populära. Lite respekt för och hänsyn till andras rädslor vore inte dumt. Att kalla dem skrattretande och korkade är både grymt och dumt.

Du kunde lika väl sätta upp en lista över "självklara" pekpinnar för hur en spindelfobiker ska bete sig om hen vaknar och hittar en fågelspindel på bröstet, eller en ormfobiker som plötsligt upptäcker en orm framför sig och en bakom sig på vägen. Skulle du fördöma dem för att de inte har "spindelvett" respektive "ormvett"? Eller för den delen skriva nedlåtande om folk som är så dumma och irriterande att de är rädda för trånga utrymmen eller för att flyga eller vad som helst?

Det skulle finnas en kurs: Hundvett: Att visa hänsyn.

1. Respektera hundrädda.

2. Om någon visar rädsla för din hund, försök kommunicera med den rädda personen och gör som personen ber dig för att lösa upp situationen.

2. Om den rädda personen inte säger annat, därifrån med hunden.

3. Om du inte kan lämna platsen, sätt eller lägg hunden vänd bort från den rädda, så långt bort som möjligt, och låt den rädda personen avlägsna sig i sin egen takt.

4. Se noga till att hunden inte gör några plötsliga rörelser, i synnerhet inte mot den rädda personen.

Chilli10
10/2/12, 10:00 AM
#2

#1 Som jag skriver förstår jag dem mycket väl och jag respekterar dem genom att göra exakt som du skriver. Jag ser till att mina hundar beter sig. Jag tycker att man borde kunna få detsamma tillbaka från dem.

Memzo
10/2/12, 11:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

SkrattandeTyckte detta var bra skrivet.

När vi var i Gbg och hälsade på min far kunde jag inte hålla mig för skratt.

Jag tycker inte om storstäder, när jag har hund. Tycker det e trångt, vill inte att min hund ska hamna i kläm någonstans.

Men guuuud vad det var praktiskt att ha Enzo med sig. Folk SPRANG över järnvägsspår för att i panik byta sida. De såg Enzo på 20 meters håll och kastade sig genom trafik och skit, bara för att inte behöva passera honom på den nästan 2 m breda trottoaren.

under våra 4 dagar där uppe passerad endast 5 personer oss. 4 dagar, med säkert 5-8 promenader per dag. Häftigt!

Jag har enorm respekt för folk som är rädda för hundar, eller vissa hundtyper.
MEN det är faktiskt säkrare att lugnt passera en hund än att kasta sig ut i trafiken.

Jag är mycket mån om att Enzo ska vara en god förebild, vilket alla som mött honom tycker att han är. Mission completed!

[Madlene]
10/3/12, 12:06 AM
#4

6:an & 7:an kan jag inget annat än hålla med om.

Chilli10
10/3/12, 9:24 AM
#5

#3 Haha, bra att någon gör det Flört
Ja ibland undrar man hur folk tänker faktiskt… Är också väldigt mån om att mina hundar ska bete sig bra och inte spä på folks fördommar om hundtypen.

Så fin din Enzo är! Kyss

#4 De har man ju varit med om ett par gånger :P

Maja2
10/9/12, 4:31 PM
#6

Jag har en bekant som är fruktansvärt hundrädd …. nästan som en fobi skulle jag kalla det. Det spelar ingen som helst roll att hon sett mig träna lydnad, och VET hur fina mina hundar är …. hon får närmast panik ….. Det har inget att göra med hundvett överhuvudtaget, utan en djupt rotad rädsla. Det skulle aldrig falla mig in att kalla hennes beteende korkat, när hon byter sida av vägen, väntar in oss så att vi hinner gå in på en sidoväg… även om jag ALLTID kopplar hundarna då jag möter henne.

Annons:
Chilli10
10/10/12, 10:42 AM
#7

#6 De får mer än gärna byta sida av vägen, gör det dem tryggare; varsågod!

Min poäng är att det finns betydligt vettigare oxh smartare sätt att bete sig på, än hur vissa gör.

Gronstedt
10/10/12, 10:55 AM
#8

#7: Din poäng verkar vara att du inte har en aning om vad fobi är.

[eeklund]
10/10/12, 11:11 AM
#9

Är man rädd så är man.. enklare än så är det inte.

Chilli10
10/10/12, 11:11 AM
#10

#8 Oj, fick du fart igen. Förstår inte varför du nu tar saker helt ur luften.

silverorm
10/13/12, 5:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#3 Ha ha jag bor ju utanför Gbg o känner igen problemet..men min Missy kan oxå få beundrande blickar på sig ef hon är så lugn. Glad Många tror att hon är en ambull, jo även instruktörer o folk från usa. De blir så förvånade när jag säger att hon är dogoargentino-amstaff blandning. Har ju 2 hundar med utseendet emot sig s a s, just därför ser jag till att mina hundar sköter sig exemplariskt när vi är ute.

Idag fick mina hundar beröm av en dam som gick med en liten havanais, både damen och hunden berättade hon var rädda för stora hundar, speciellt hundar av minas sort. Jag sa att ja tyvärr är det vanligt men mina hundar har jag pli på så, varsågod och gå förbi oss (hon vågade inte och ville ta en omväg runt oss) men..hennes hund viftade glatt på svansen åt mina vovvar (som högaktningsfullt struntade i dem) och släpade fram sin matte..Glad ha ha sen pratade vi en liten stund och hon tyckte at jag hade väldigt fina hundar, lugna och ja faktiskt söta..Flört

Chilli10
10/13/12, 5:20 PM
#12

#11 Det är så roligt när man får beröm av folk över att hundarna är fina/beter sig bra. :) Det händer ju då och då :D

Upp till toppen
Annons: