Annons:
Etikettannonsering-hundar
Läst 4237 ggr
JosefinGothe
1/5/13, 10:13 PM

(S) Boxer/Amstaff 10v

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag hjälper min vän att hitta ett nytt hem för sin blandrasvalp. Jag har inte själv träffat hunden utan vill bara hjälpa valpen att hitta ett bra hem där han får stanna. Jag hoppas att det är tillåtet att länka annonsen från blocket, annars får sajtvärden ta bort länken.

Blocketannonsen

Min vän skriver:
"Ivar är en valp på drygt 10 veckor som vi söker nytt hem till, då han inte passade in i vår familj som vi hoppats.

Så därför söker vi nu någon som är ansvarsfull och har sedan tidigare god kunskap av hundar.

Skulle gärna se att han kom till någon på landet då han är av en ras som kräver tid och motion, skulle vara ett + om du/ni hade andra djur.

Ivar är väldigt social, lekfull, tränas för tillfället med att bli helt rumsren och hos rätt familj hoppas jag han ska kunna spendera resten av sitt liv.

Jag säljer han inte till vem som helst, då har jag istället kvar honom. Så skriv ett mail och berätta om dig själv och hur du/ni bor.

Han är:
*Född 23 okt
*vet.bes
*Avmaskad
*vaccinerad (vid 8v av uppfödaren)

Det som medföljer är:
-läderhalsband
-Läderkoppel
-Ledlysehalsband & reflexhalsband (För stora för tillfället)
-15 kg valpfoder av märket Eukanuba
-Fodertunna
-Matskålar
-Hundgodis
-Hundleksaker
-Även andra småsaker som vi har åt honom nu.

Vid ev köp kommer ni få ha kontakt med uppfödaren som också är väldigt mån om vart Ivar hamnar."

Ivar finns i Segersta som ligger strax utanför Bollnäs.
Priset är 5000:-
Kontaktuppgifter finns i annonsen.

//Jossan

Annons:
Bullemor
1/6/13, 12:45 PM
#1

Väldigt söt valp!

Lycka till med att hitta det perfekta nya hemmet åt honom!

nakenkatt
1/6/13, 3:03 PM
#2

Så go.

JosefinGothe
1/6/13, 3:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Han är jättefin :)

Delar en till bild på Ivar

//Jossan

[Madlene]
1/6/13, 5:12 PM
#4

"Jag övertalade henne till att lämna tillbaka valpen till uppfödaren, så fort som möjligt när hon började tvivla, innan han blev fäst vid henne. Men uppfödaren vill inte ha honom tillbaka, utan vill hjälpa till att hitta ett nytt hem till Ivar."

varför ville uppfödaren inte ha tillbaka honom?

JosefinGothe
1/6/13, 5:23 PM
#5

#4 Vet faktiskt inte, jag har inte pratat med uppfödaren själv. Bara hört genom min vän, och jag tror det var ett gemensamt beslut mellan dem att Ivar kunde bo kvar hos min vän tills de tillsammans har hittat ett nytt hem åt honom. Kanske för att han anser att köpet är genomfört och att hans ansvar därmed är borta? Eller för att han inte har möjlighet/tid/plats att uppfostra en 10 veckors valp just nu. Anledningarna kan vara många.

Om man är intresserad av valpen ska man prata med min vän, och då kommer man även ha kontakt med uppfödaren och därmed kan man fråga denne själv vad det finns för anledning :)

//Jossan

[Madlene]
1/6/13, 5:31 PM
#6

#5 Att hans ansvar är borta kan jag inte hålla med om, det är ju ändå han som fött upp de och ska se till att de får ett bra hem. men men.. hoppas lillen får ett bra hem tillslut :)

Annons:
JosefinGothe
1/6/13, 5:35 PM
#7

#6 Jag sa varken att jag, eller uppfödaren själv, tycker det, utan gav det som ett exempel på vad han skulle kunna tycka att hans anledningar är :)

Jag tycker inte att uppfödaren är utan ansvar i detta.

Däremot vill jag påminna om att jag bara vill hjälpa Ivar till ett nytt hem, där han kan få stanna. Och jag tänkte att detta forum med många kunniga personer, kanske ändå är en lite bättre plats att lägga en annons på. Till skillnad från Blocket där vem som helst kan se och svara på annonserna.

//Jossan

nakenkatt
1/10/13, 2:14 PM
#8

Du resonerar sunt och har helt rätt i det du skriver.Du hjälper till för valpens bästa och det är fint.Lycka till.

JosefinGothe
1/11/13, 10:07 AM
#9

#8 Tack så mycket, det värmer att höra det! :)

//Jossan

Anna-Helga
1/12/13, 3:41 PM
#10

Vilken underbart söt liten kille! <3 Hade vi inte haft Hedvig på gång hade det nästan varit så att man blivit sugen! :)

JosefinGothe
1/12/13, 3:53 PM
#11

Ja, jag tycker att han är värd en bra start i livet. Hoppas att han hittar rätt familj snart :)

//Jossan

JosefinGothe
1/12/13, 3:54 PM
#12

Priset är nu sänkt från 5000 till 4500 kr!

//Jossan

[Madlene]
1/12/13, 6:06 PM
#13

Priset borde inte vara viktigt om han ska hitta ett hem.

Annons:
JosefinGothe
1/12/13, 9:25 PM
#14

#13 Nej, jag vet det. Och varje gång priset sänks ökar risken för att nån oseriös köpare hör av sig på blocket där annonsen också finns.

//Jossan

Mischa
1/14/13, 10:23 AM
#15

Samtidigt får det ju också vara ett rimligt pris för varan.

Det är en 10v. blandras av "vanligt förekommande typ" som troligtvis kommer bli ganska stor och stark och aktiv, då går det inte att sätta ett allt för högt pris heller, även det kan vara avskräckande för "rätt" hem.

≧◔◡◔≦

JosefinGothe
1/14/13, 3:50 PM
#16

#15 Jag håller med. Men det är upp till den eventuella köparen att avgöra hur mycket hunden är värd, enligt dem.

Tycker man att hunden är för dyr så svarar man förmodligen inte på annonsen. Eller så får man väl svara med ett sk "skambud" och försöka pruta.

Jag själv tycker inte att hunden är mindre värd bara för att det är "en 10v. blandras av vanligt förekommande typ". Det är ändå ett liv som är värt något, och jag anser inte att 4500-5000 är speciellt dyrt för ett liv, en livskamrat som man förhoppningsvis kommer ha i sitt liv i 10+ år.

Men det är väl väldigt individuellt vad man har råd med och hur mycket man vill lägga på en hund.

//Jossan

Mischa
1/14/13, 8:41 PM
#17

#16

Det är ju lite motsägelsefullt att prata om värdet i ett liv,  och samtidigt säga att det är individuellt vad man kan/vill lägga ner på en hund.

Det senare var precis vad jag ville säga, om man skall vara realistisk så får man ju se till marknadsvärdet på djuret också samt att marknaden är ganska full med liknande blandraser och med ålder sjunker också värdet, rätt hem är inte alltid det som är villigt att betala mer (eller mindre) för en hund.

Ex. Har alla mina hundar rasrena som bastarder varit mig lika kära och värda för mig. Men aldrig att jag skulle lägga ut samma inköpssumma för dom.

Helt OT sorry,,,,

≧◔◡◔≦

vallhund
1/16/13, 4:28 AM
#18

De omplaceringar jag haft har jag inte betalat ett öre för, inte heller har jag tagit betalt för de hundar som behövt flytta ifrån mig.

Jag har inga prolem med att betala t ex Hundstallet för en hund, men jag betalar inte en privatperson som vill bli av med sin hund, om det inte rör sig om en renrasig hund vars stamtavla tilltalar mig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Madlene]
1/16/13, 4:54 PM
#19

Kortfattat så tror jag att ägaren vill ha tillbaka köpessumman för valpen. För som Mischa och Vallhund skriver så är det en blandras som antagligen inte många kommer ge inköpssumman för, eller betala för en hund som någon privatpersson vill bli av med för att den inte passar in, som någon sorts accessoar. Och att uppfödaren inte vill ha tillbaka valpen får en att tänka två gånger.

JosefinGothe
1/16/13, 6:05 PM
#20

#18 "De omplaceringar jag haft har jag inte betalat ett öre för, inte heller har jag tagit betalt för de hundar som behövt flytta ifrån mig."

Hur skulle det se ut om alla hundar, på till exempel blocket, skänktes bort, bara för att de inte var renrasiga?

#19 "…vill bli av med för att den inte passar in, som någon sorts accessoar."

Det är ingen som har sagt att hundar ska behandlas som accesoarer, så det var onödigt sagt tycker jag. Och vad du tror om ägaren, att h*n vill ha tillbaka köpesumman, är inte direkt relevant i den här tråden, eftersom det bara är spekulationer som det inte finns någon sanning i.

Det är tråkigt att vi inte kan hålla oss till ämnet i denna tråd. Jag tänker inte försvara varken mig själv eller någon annan av parterna (uppfödare, köpare, försäljare) mer. Men jag tycker att vi kan ta diskussionen om pengar i en annnan tråd. Vill ni diskutera bra/dåliga annonser, dumma uppfödare eller köpare, inköpssummor osv kan ni starta en egen tråd om det.

Det är valpens bästa som ska vara fokus i denna annons, tack! Glad

//Jossan

Annons:
nakenkatt
1/21/13, 2:50 PM
#21

Just precis det är djurens bästa det är frågan om och absolut inget annat.

nakenkatt
1/28/13, 9:27 AM
#22

hur har det gått för lilla ivar?

JosefinGothe
1/28/13, 9:32 AM
#23

Det har gått jättebra! Han har fått ett nytt hem med en bra familj och verkar trivas så nu kan vi stänga den här tråden :)

//Jossan

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: