Annons:
Etikettpresentationer
Läst 2010 ggr
Ralktad
1/26/13, 12:51 AM

Presentation: Tyra och hennes incident.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte presentera Tyra, min staffemix på 6 år.

Tyra kom till mig när hon var 2,5 år gammal, som jourhund. Tanken var att hon skulle avlivas, pga tidsbrist och hennes ''problembeteenden''.

När Tyra kom till mig så kan man säga att jag föll direkt, och visst är det sant. Folk som träffar henne blir lätt kär i henne.

Från dag ett kan jag inte förstå varför man skulle vilja avliva en sånhär fin dam, och hennes problembeteenden, vad var det? Antagligen hade inte dessa människor haft terrier förut, och inte var de speciellt hundvana kan jag tro. Tyra blev nämligen biten 1 vecka innan jag tog över henne. Av en rottweilertik, som tydligen var hennes bästa vän. De sprang mot samma pinne, och Tyra kom först, därefter kommer rottweilern och tar Tyra i nackskinnet och skakar henne som en trasa, hon vägrar att släppa taget, men så småning om så släppte hon, och Tyra var sekunder från att dö. Tackar för ditt överflödiga skinn du har i nacken Tyra!

Därefter kom problemen, hon blev rädd efter incidenten, och som den tik hon är, så agerade hon utåt. Hon började göra utfall, och hundar som sprang fram till henne blev tillsagda rejält. Jag fick testa hennes gränser, och hennes osäkerhet och rädsla sken igenom. Det här är ingen aggressiv hund, det är en rädd hund.

Jag fick göra ett schema med träning för Tyra, ett träningsschema som skulle öka långsamt. Efter 1,5 år så skulle man inte kunna tro att det var Tyra som gjorde dessa utfall. Nu går hon lös med mig, hon vägrar lämna min sida, och kommer det hundar så kommer hon direkt till mig, oavsett avståndet mellan hunden och hon själv (tacka skvallerträning!).

Idag är Tyra en underbar hund, som gör mig stark. Efter att vi fått gått igenom både skratt och tårar tillsammans, så har vi ett väldigt starkt band mellan oss, och det är jag verkligen glad för.

En riktigt underbar hund!

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Annons:
Loveradio
1/26/13, 1:08 AM
#1

Underbar läsning, tur att hon kom till dig och fick en andra chans :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Littlem
1/28/13, 9:00 PM
#2

Härligt när hundar kommer rätt!

Cis-j
2/10/13, 2:21 PM
#3

Vilken tur hon hade som fick ett sånt bra hem! :)

Upp till toppen
Annons: