Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 2364 ggr
Cis-j
2013-02-09 16:50

Tyras dräktighet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag och min sambo är fodervärdar till sbt:n Tranrikets Timjan "Tyra" och hon ska nu ha en kull hemma på kenneln i Falköping.
Tänkte göra en tråd här där jag uppdaterar lite och kanske kommer med frågor lite då och då.
Tyra kom in i löp 23 jan och parades nu i tis och tors (5 och 7 feb). Om snart en månad ska vi göra ultraljud och är det några puppisar så förväntas de komma runt den 10 april.

Nu idag har hon matvägrat hela dagen, och då undrar jag om hon kan vara illamående så snart efter parning? Ulrika som är den ena kennelägaren sa att hon kan vara illamående de tre första veckorna, men jag är ändå förvånad över att det gått så fort. Hon har varit väldigt seg med att äta frukostmålet under hela löpet i stort sett, så det kanske bara är något sånt?
Har ni några bra tips på vad man kan göra för att lindra illamåendet? 

Hon är normal i magen för övrigt, bara att hon inte vill ha något. Rata godis är ju liksom inte direkt en staffegrej ;)

Här är en bild på blivande föräldrarna Binky Wardwelstaff Solomons Song "Binky" och Tranrikets Timjan "Tyra"

Annons:
Olga RW
2013-02-09 17:32
#1

Låt henne bara ta det lite lugnt om hon är lite segare än vanligt. Alla tikar är olika under dräktighet. Mina tjejer Ami och Lillan ville helst ligga i soffan och äta chokladpraliner i stort sett undet hela dräktigheten, medan Kendi ville gärna ta en paus från sofflocket och pralinasken, och vara ute och röra på sig. Hon ville gå längre promenader in i de sista dagarna.

På mina tikar kan jag se så gott som bara några dagar efter parning att det jäser - de är segare, sover mer och bara är och njuter av livet. De kan vara illamående första tiden men inget som verkar störa dem alls.

Hoppas allting går bra för er! Släng gärna upp bilder på tjockmagen sen :)

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Cis-j
2013-02-09 18:27
#2

Ja nej hon är betydligt lugnare nu än i vanliga fall, har varit en soffpotatis sen löpet började, så hon får vara det. Så länge hon inte vill ut och leka (även fast det är snö och hon älskar det) så tvingar vi ju inte henne till det heller.
Ska prova ge henne lite köttbullar så fort de tinat, se om det går ner så kanske magen kommer igång så hon vill äta mer sen. Hon har inte gått ur höglöp än, första parningen var egentligen för tidig, hon visade sig vara hård även fast hon var villig. Och nyss så slängde hon mer än villigt upp svansen när jag kliade på baklåret, så det kanske är därför hon inte velat äta idag?

Tack så mycket! Ja det är klart jag ska, och massa bebisar sen ;) Tänkte lägga upp en video när Binky och Tyra busar efter senaste parningen, men det är inte jag som filmat och har inte filmen själv, så får se om jag kan få tag i den så småningom :) 
För övrigt så var hon riktigt slutty och ville ha mer av Binky, men han tyckte gott att det räckte med en gång, haha.

Cis-j
2013-03-21 19:02
#3

Tyra mådde lite illa runt tredje veckan. Har varit slö och inte samma busiga staffe, så vi var helt inställda på att hon skulle ha massa valpar i magen. 

Vi var på ultraljud den 7e mars men veterinären kunde inte se några valpar. Jag var med och det enda vi såg var en follikel som bara innehöll vätska. Där fick vi en förklaring till varför hon har visat dräktighetstecken, det har förmodligen varit en valp som sedan resorberats. Tyvärr :/

Men, igår och idag så kräktes hon upp frukosten. Jag har pratat med kenneln om det så fortsätter hon må dåligt och om inte juversvullnaden går ner på henne så blir det röntgen om någon vecka (eller när det nu är som skeletten börjar synas). Veterinären påpekade ju att vi skulle vara uppmärksamma även fast vi inte hittade nån valp på ultraljudet, de kan tydligen gömma sig rätt så bra.

Upp till toppen
Annons: