Annons:
Etikettallmänt
Läst 4421 ggr
Mischa
3/19/13, 8:39 PM

Kan alla hundar bli kamphundar?

För att fortsätta en tråd inne på hundar iFokus.

Bla. påstås det att kamphundar existerar knappt i nutid, dom raser vi har här inne är inga kamphundar/kamphundsraser för att dom inte används eller avlas för det i nuläget, det är mer eller mindre orelevant för hundägarskapet.

Och att vilken ras som helst kan bli en kamphund för att det ligger tydligen "träning" och inte avel bakom detta.

Vad är en "kamphund för er"?

≧◔◡◔≦

Annons:
[RMSLiners]
3/19/13, 8:57 PM
#1

Hakar väll på här då. 

Jag står fast vid att en hund inte föds med viljan till att sätta tänderna i en annan hund utan att en hund "tränas" till att användas till tex kamp med annan hund. 

Sen skrev jag aldrig att kamphundar inte existerar (ur ett historiskt perspektiv), jag skrev att det inte avlas fram kamphundar i Sverige idag (som används till just kamp). Nu syftar jag inte på någon illegal marknad i vårat avlånga land utan på de SKK reggade uppfödarna. Och min kommentar var riktat till TS i den tråden som nämnde att dess hund blivit biten av en kamphund, då ställde jag mig frågande till vad kamphund var eftersom även Rottweiler har blivit klassad som kamphund i tex media fast det är en brukshund.

Ordet "kamphund" för mig existerar inte (inom sverige, inom skk återigen) utan är något som media förstorat upp. När jag talar om en viss ras tex Staffe så pratar jag inte om den rasen med en kamphunds benämning utan jag pratar om den rasen som om det vore vilken hund som helst oavsett om den avlades för kamp på 1800-talet.

Är det viktigt för dig att staffar, pitbull, bullterrier osv kallas för kamphund? Fick den uppfattningen efter din kommentar inne på hundar iFokus.

[Ace_]
3/19/13, 9:06 PM
#2

Intressant ämne! Vad anser du själv? I mitt tycke är det lite som att fråga om vilken hund som helst kan bli en jakthund? 

Kamphundsraser avlas inte åt det hållet längre och används inte för det längre, men visst finns det kvar ändå. I varierande grad naturligtvis, vissa har kampavlandet jättemycket längre bak i leden än andra, så att säga. Amstaffs och apbt har fortfarande den driften i sig, för det mesta, enligt min erfarenhet. Mycket av det de avlades fram för finns kvar i dem, om jag uttrycker mig så istället. Det är inte en tillfällighet att dessa raser långt ifrån sällan uppvisar hundaggression, eller att de sällan visar sig underlägsna en annan hund. Eller att det är rastypiskt med envishet.

Jag anser att de fortfarande kan benämnas kamphundar. Även om jag inte alls använder det uttrycket med samma uppfattning av det som kvällspressen. 

Och just det, jag tycker INTE det är irrelevant för hundägarskapet! Om jag förstått den meningen rätt. Man ska inte vara naiv, och man ska veta vad man har för hund i kopplet. Är man av åsikten att ens amstaff är så långt ifrån kamprötterna att det inte finns kvar i rasen - då tycker jag man har fel ras. Finns så mycket positivt med det också, min hund har en sån himla kämpaglöd och ett sånt fantastiskt självförtroende tex. Men inte fan litar jag på att han inte skulle slåss med en annan hund om tillfället gavs honom.

Bullemor
3/19/13, 9:22 PM
#3

Jag kanske är lite motvalls, men för mig är en Kamphundsras en ras/typ av hund som ursprungligen (eller nutida) avlats fram till kamp med andra djur/hundar.  Precis som en retriever, är en retriever, även om den kanske endast har utställningsmeriter i de närmaste 10 leden i stamtavlan.

En retriever gillar fortfarande att apportera, i olika stor grad, (trots utställningsmeriter) . Och en kamphundsras har kamplust, i olika stor grad,  trots att den kanske endast använts till sällskap i 50 år.

En hund som i nutid används i hundkamp/hetsning är för mig just bara det. En hund som används till hundkamp/hetsning. Sedan kan den naturligtvis vara av kamphundstyp också .    Som jämförande exempel så blir ju inte en Papillon en drivande jakthund bara för att den används till tex. älgjakt. Den utför arbetsuppgiften, men den har inte avlats fram i generationer för att göra det. Den kommer sannolikt inte heller att nedärva den förmågan till sina avkommor.

Kan man få vilken ras som helst till kamphund?

Det beror väl på vilka värderingar man lägger i kamp. För mig handlar det inte om kamp när folk roar sig med att bussa sina hundar på folk och fä. Det kan du få vilken hund som helst till med ett skapligt lättriktat psyke.  Att däremot fungera i en riktig match är ju någonting helt annat.

Har lite svårt att se att en uppspeedad Pekingnese skulle ha en sportslig chans i en match, hur mycket den än försökte. Antagligen skulle ögonen ploppa ur bara av rena upphetsningen…

Jag tror att vi i Sverige har en förmåga att snöa in lite på vår lilla värld. Hundkamp är fortfarande tillåtet i en hel del länder och praktiseras ju aktivt i många fler länder än just dem. Det förekommer säkert organiserade matcher även i sverige, men i vilken utsträckning det sker är jag inte rätt person att uttala mig om. 

Många ägare av Bull&terrierhundar verkar skämmas över sina hundars genetiska förflutna, vilket är tragiskt. Skulle de ägare som finns av Bull&Terrierhundar ha större insikt i det genetiska arvet så skulle vi sannolikt slippa en hel del "löpsedlar". Färre omplaceringar på Blocket osv.

Mischa
3/19/13, 9:25 PM
#4

Om jag ser till min egen ras (icke SKK/FCI-erkänd) så är det sällan som blodsportsmeriter är mer än någon/några generationer tillbaka, detta bidrar ju såklart till en tydligare prägel av användningsområdet, det är utan tvekan genetiskt och inte framtränat.

Jag tycker det är naivt att stoppa under stolen med ursprunget även när det gäller raser som i 50år + avlats för utställning.

Det handlar inte om att jag anser att hundarna är okontrollerbara eller farliga, jag vill kunna äga den här hundtypen även i framtiden och självklart upplever jag även att dom utställningsavlade raserna mer eller mindre har karaktär av sitt ursprung och vad det kan medföra för att äga hundtypen ex. hund/könsaggression och högt resursförsvar, lätt för att varva upp, impulsivitet etc (något som även förekommer inom andra rasgrupper) skulle jag skaffa en staffe så vill jag ju ha en staffe inte en labbe i staffeformat.

Vet inte hur många gånger jag hört folk stå som fågelholkar i ansiktet när deras amstaffisch som tidigare älskat alla vuxit upp och inte längre tolererar umgänge med alla hundar, eller exempel när den rykt ihop med sin kompis för att någon glömt ett märgben framme, en lek gick överstyr etc.

Vad media använder för uttryck är i mina ögon meningslöst, journalister skriver vad dom tycker ger en slagkraftig rubrik, en rottweiler har väl knappast någon direkt historik som blodsportshund inte som ras iaf.

Tycker precis som du, Bullemor att ursprunget inte är något att skämmas över, tvärtom lär man sig väldigt mycket, för egen del använder jag kamphund/kamphundsras för att det är beskrivande på min ras och för att folk väldigt ofta är felinformerade om vad det innebär.

≧◔◡◔≦

[RMSLiners]
3/19/13, 9:33 PM
#5

#4 Jag är med på det du skrivet men liksom du också säger att media använder det för en slagkraftig rubrik tycker jag att privatpersoner även börjat använda ordet kamphund på det sättet. Speciellt när det nämns att deras hund blivit attackerad och biten, då är det inte rasens namn man skriver ut utan istället blir det ordet kamphund vilket får det hela, hos mig, att låta förstorat. Fanns ju någon som en tid sedan skrev "givetvis var det en kamphund" i en tråd om en hundattack. Jag tycker många använder ordet kamphund på ett nedklankade sätt gentemot rasen. Hoppas du förstår mitt tänk, jag är inte världsbäst på att förklara. 😉

Bullemor
3/19/13, 9:39 PM
#6

#4 Håller med dig Mischa!

Sen till #1 kan jag väl bara säga att det finns ju faktiskt en hundvärld utanför SKK också. 

Jag vet inte vad du själv har för hund, men för mig som haft hundar av kamphundstyp (jodå, jag vågar kalla dom det 😉 ) under de senaste 18åren , så kan jag berätta att många hundar av den här typen tycker det är skitkul att slåss, och gör det gärna om tillfälle bjuds. Helt utan träning!       Det är liksom där generna kommer in i bilden.

 Mitt jobb som "kamphundsägare" är ju att uppfostra min hund så att den inte skall få tillfälle att komma på att det är kul. Att inte försätta den i situationer som kan gå överstyr osv. Att ta ansvar för vad jag har i kopplet och hur den kan reagera i olika situationer.

Annons:
Mischa
3/19/13, 9:42 PM
#7

#5

Jag förstår.

Men hur hade du själv reagerat i samma sits om din hund blir påflugen och du inte kan identifiera rasen du skall berätta om, du vet vad för hundtyp den kan tänkas tillhöra, eller gissar på vad det är.

För många är en amstaff en kamphundsras utan att lägga en negativ värdering i det hela.

När jag följde med min mor till sin pudeluppfödare för valpträff hade vi en föreläsare på plats som bla slängde upp en amstaffbild som intro på projektorn, jag kommenterade bilden lite lättsamt och då utbrister en annan tjej "åh jag älskar kamphundar!" innan hon kom på sig själv, tittade försiktigt åt mitt håll och såg ut att skämmas lite för vad hon just sagt precis som att jag skulle bli förolämpad av det.

≧◔◡◔≦

[RMSLiners]
3/19/13, 9:46 PM
#8

#6 Är med på det du skriver också. Men jag tycker att ordet "kamphund" missbrukas hos många som jag tex skrev i #5.

Bullemor
3/19/13, 9:54 PM
#9

# Allt beror ju som sagt på vilken värdering man lägger i ordet kamphund.  Det skapar ju inte lika flashiga rubriker att skriva " blandras" eller "stor svart hund" tex.😉

 Jag blir faktiskt mer irriterad när det tex. skrivs ut att en specifik ras gjort något. Speciellt eftersom den som skriver ofta inte har en aning om vad det var för sorts hund.

Lilllens
3/19/13, 10:00 PM
#10

#3 +1 🙂

[RMSLiners]
3/19/13, 10:00 PM
#11

#7 Ja du bra fråga, så långt tänkte jag nog inte.

Många har ju också en benägenhet att dra alla kamphundsraser över en kamm så snart en hundattack skett så det är väll inte konstigt att man reagerar på det ordet. 

Ordet kamphund idag är så laddat och vi har väll media att tacka det för. Därav väljer jag att aldrig använda det ordet då jag anser att en hund ska bedömas som individ inte som en hel ras eller hundtyp. 

Självklart ska man vara medveten om sin hunds ursprung och vad man har i kopplet.

#9 Det är sant men jag tycker att skriver man kamphund vid en hundattack (bortser från media nu) så blir det helt plötsligt något negativt över alla hundraser som avlats till just det ända målet. Det är att dra en hel skock med hundraser över en kamm. Jag tycker det låter "snällare" om man skriver tex "en pitbull anföll…" då blir det helt plötsligt en hund och inte en hel skock med hundar eller hela rasen, i alla fall som jag ser det. Men då pratar vi språk. 

Är ju trots allt enskilda individen man ska se till inte en hel ras eller en hel grupp hundraser.😉

Olga RW
3/19/13, 11:47 PM
#12

Man kan diskutera detta ämne i all evighet, vad som är korrekt eller ej… Jag tror att man måste ha levt ihop med en hund av kamphundstyp för att förstå att långt ifrån alla hundar "kan bli" kamphundar.

Min 12 åriga APBT/AST (ADBA-reg. far, SKK-reg. mor) har aldrig varit i ett slagsmål. Men jag vet att han aldrig skulle banga. Säg att vi möter en småstökig hund ute och dennes ägare undrar om vi ska släppa ihop hans hund och min Best. Best står ju och viftar på svansen, kan ge ifrån sig ett liiiiitet pip då och då, han ser säkert jättesnäll ut. Eller hur! Jag vet att han inte vill leka, han vill helst äta upp den jobbiga hunden. Som tur är vet han att han inte får ;) Varför står han då och spelar glad fast han i själva verket skulle helst vilja ge sig på hunden? Jo, för om man uppträder aggressivt så skrämmer man ju troligen bort den andre hunden, bättre att se inställsam ut så kommer den korkade hunden fram. Vem har lärt honom detta? Inte vi iaf. Blod är tjockare än vatten.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Susanna_w
3/20/13, 8:24 PM
#13

En kamphund för mig är en hund som avlats till kamp eller iaf någon i generationen, precis som man säger att ex border Collie är en vallhund eller att en Whachtel är en jakt hund. Även om just denna Wachtel inte används till jakt och aldrig har använts till det så säget man ju ändå att hunden är en jakthund eller att hunden är en jakthundsras så varför inte säga det om det forna kamphundarna? För att det låter värre eller vadå?

Precis som med jakthundar så avlas ju vissa raser för ett visst ändamål som dessa är bäst på och precis så är det med kamphundarna.
Jag tror helt enkelt det är så att  oftast (inte alla) dom som har en kamphundsras "skäms" lite av ursprunget eller vill försköna det för att det låter inte så trevligt men det är helt okej att säga att en BC är en vallhund även om hunden inte har vallat ;)

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Annons:
[Blandstaff]
3/27/13, 3:39 PM
#14

Detta r intressant. Kan berätta om ett eget upplevt exempel när jag skulle flytta in i min hyreslägenhet.
I en paragraf på kontraktet stod det nämligen att man inte fick ha kamphundar i sin lägenhet.
Jag frågade givetvis därför vilken ras som var en "kamphund".
Det kunde dom såklart inte svara på utan jag var tvungen att vända mig till en annan viktig person nr. 2. Något vettigt svar fick jag inte däremot blev jag vidareskickad 3-4 gånger till tills jag slutligen hamnade hos henne där jag började igen.
Jag förklarade åter dilemmat och att ingen varken ansvarade eller svarade på min fråga. DÅ slutligen så lovade hon att hon skulle ta reda på det åt mig och att de skulle återkomma.
Några veckor senare så kom ett brev i min inbox:
"Med kamphund menas ingen specifik ras utan hur den avlats och tränats för att bli framgångsrik i kamp."
Det blev slutligen fritt fram för mig att ha min sk. kamphund enligt allmänheten i min lägenhet! ❤️

Waymore_Hoss
3/27/13, 4:54 PM
#15

En kamphund är en hundras som avlas för eller tidigare har avlats för slagsmål med andra hundar och/eller djur. Svårare än så är det inte. Föreställningen att aveln inte spelar någon roll vittnar främst om en stor okunskap om företeelsen.

Det är inte bara pitbullen som har en mer nutida meritering i hundkamp, många staffar har också hundar i sina stamtavlor som meriterades under 1980-talet och ibland också senare. I Sverige hade vi en handfull staffar som hade kampmeriter och som parades en del under 1990-talet. Det finns också enstaka senare exempel från 2000-talet.

shaneekung
4/1/13, 2:00 AM
#16

Aveln spelar en stor roll i en hund som ska slåss. Man kan oftast inte träna en kall hund till a bli en matchhund, för att hunden har inte den mentaliteten. Så finns det hundar som har föräldrar med bra meriter men som ändå blir curs. Många människor idag vet inte vad dom ger sig in på när dom skaffar en en sån hund, många förstår inte att deras hund som har lekt med andra hundar i flera år kan och oftast kommer att vakna. Så står dom där sen helt panikslagna och tror att det är något fel på hunden när det i själva verket är en normal grej för hundtypen.

Mischa
4/1/13, 10:44 AM
#17

Känns som om tråden är ganska enig i frågan :)

≧◔◡◔≦

baloo44
4/4/13, 9:26 AM
#18

Intressant tråd.

Har aldrig själv ägt en hund av kamphundsras .

Vi är dock väldigt förtjusta i bullterrier rasen och Minibull :)

Men när vi läst på om denna ras så insåg vi att det nog tyvärr inte är en ras för vår familj :(

Efter att ha läst denna tråd så känns det verkligen som att uppfödare av alla "kamphundsraser" verkligen har ett stort anvar när de väljer köpare till sina valpar. man måste verkligen vera påläst och veta vad man köper för hnd och kunna hantera denna.

Kanske är det tom konstigt att det inte händer fler olyckor med hundar som skadar andra hundar för att deras ägare inte förstår sig på sin egen ras….

Bullemor
4/4/13, 11:36 AM
#19

#18

Tycker det är klokt av dig att inse att alla typer av hundar inte är hundar för alla.

 Att det inte händer mer saker än vad det gör, beror precis som du skriver på bra uppfödare och valpköpare. Sen finns det naturligtvis stor variation individer emellan, men man måste ändå alltid vara medveten om det "genetiska arvet".

Anna-Helga
4/7/13, 6:33 PM
#20

#3 Instämmer med dig och flera! :-)

Annons:
viktoria91
4/10/13, 12:53 PM
#21

En kamphund är en hund som blir tränad för kamp, inger rasbundet. Om man jämför med ridvärlden, den kända dressyrhästen Briar har hoppstam och är inte avlad för dressyr. ;)

Olga RW
4/10/13, 6:00 PM
#22

#21 Jasså? Det krävs alltså ingen selektiv avel på specifika egenskaper, det är så enkelt som att bara träna hunden till att bli en duktig kamphund? 😮

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Bullemor
4/10/13, 8:40 PM
#23

# 21 det var en rätt dålig jämförelse tycker jag.

Skall vi jämföra med häst så borde ju en Fallabella vara utmärkt vid skogskörning och dra stockar då? Och en Ardenner idealisk till fälttävlan? För rasen spelar ju ingen roll, eller hur var det nu…  🚬

Mischa
4/10/13, 10:35 PM
#24

#21

Men är hästar verkligen jämförbara? du får gärna rätta mig om jag har fel men inom häst så är "typ" många gånger större skillnad än enbart ras ex. ett kallblod och ett varmblod är ju stor skillnad på, men inom dom båda grupperna så är det desto mindre skillnad mellan raserna, man är också rätt duktig på att korsa raser för specifika användningsområden.

När det kommer till hundar så kan skillnaden mellan raser vara lika stor som mellan hästtyper, och även bland raser som är avlade för samma syfte.

Det är väldigt naivt att tro att raser och användningsområden är skapade genom träning. I så fall hade allt avelsarbete varit förgäves, det hade gått att valla får med drever och att apportera fågel med whippet, men faktum är att även om man genom träning kan få en whippet att hålla och hämta en fågelkropp så kommer den inte att bli lika bra och effektiv som en jaktlabrador som pga sitt genetiska arv troligtvis älskar att bära och att samarbeta med husse/matte för att inte tala om förkärleken till vatten, och blotta tanken att försöka valla med en drever är rent oetisk.

≧◔◡◔≦

[AmstaffLeo]
4/11/13, 10:59 AM
#25

#21 Du kan skaffa vilken hund som helst och göra den aggressiv men kamphund? Nej inte om du tävlar med sånt här. Du kan inte ha en golden o kampa med den. Precis som en border collie är avlad för att valla, var/är tex pits avlade för kamp. Visst ligger det i generna tycker jag och man kan uppfostra en kamphund till en snäll och stabil hund men inte ska man glömma dess ursprung.

Olga RW
4/11/13, 2:04 PM
#26

Det verkar som att "vanligt" folk tror att det räcker med hundaggressivitet för att hunden skulle kunna bli en kamphund. IMO är aggressivitet och gameness två helt olika saker.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

vallhund
4/12/13, 1:01 AM
#27

Jag är ganska trött på klyschan att en hund blir vad man gör den till, lite som i den här tråden: http://brott.ifokus.se/discussions/516676cfce12c46de60060ce-hundbiten-anmalan?discussions-1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Caf_Roy
4/19/13, 3:03 AM
#28

Enligt min uppfattning är kamphund mea av ett "yrke" för hunden. Givetvis finns det raser som är mer eller mindre lämpade för ett specifikt "yrke", men en hund definieras inte av vad den är avlad för. Bara för att den tillhör en ras som avlats för kamp betyder det inte att den är en kamphund. Sen kanske den har väldigt bra anlag för att bli en kamphund, men om den aldrig har varken kampat eller tränats för det skulle inte jag kalla den för en kamphund.

Ett bättre exempel från hästvärlden är Turbo (video). Han tillhör rasen Nordsvensk brukshäst och har avlats fram för att dra träd, men han är definitivt en dressyrhäst och mycket duktigare på det än min dressyravlade import.

Han har fått jobba hårt för att nå dit han är och kommer nog aldrig gå VM, men det gör honom inte mindre av en dressyrhäst.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Mischa
4/19/13, 10:25 AM
#29

#28

Går inte det att jämföras med mängden hundar som kommer högt upp i tävlingslydnad trots annan avelsinriktning?

Och beror det fallet du nämner på hästen eller en dedikerad ryttare..kanske en kombination?

Skulle alla nordsvenskar kunna komma till samma nivå?

≧◔◡◔≦

Susanna_w
4/19/13, 11:00 AM
#30

Man kan ju inte jämföra hästar och hundar. Men ska man dra en jämförelse så nej, galoppör skulle inte kunna vinna travet, en ardenner skulle inte vinna  1,60 tävlingar en Tinker skulle inte vinna galoppen.

Ja det finns hästar som gör det dom inte borde, men det är ytterst fåtal, precis som vi har ytterst fåtal som är unika på sin grej, som att ta världsrekord i löpning.

Hund och häst är inte samma djur, används inte till samma saker och fungerar olika!

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Caf_Roy
4/19/13, 11:31 AM
#31

#30 Det jag menar är att rasen ger individen vissa förutsättningar, men vad sedan individen utvecklas till beror på ägaren. Individen har tack vare avel givetvis lättare för vissa saker och svårare för andra. Men det betyder inte att det måste definiera individen, det betyder bara att man måste jobba mer.

Givetvis kommer en individ med för grenen fördelaktiga förutsättningar komma längre med samma träning, så en individ med för grenen negativa förutsättningarkommer nog aldrig att nå toppen, men det spelar ingen roll för hur individen definieras.

Om en hund av "kampras" tålmodigt tränas till ledarhund är den inte en kamphund utan en ledarhund, även om det finns andra ledarhundar som är bättre. Alla kan inte vara bäst.

Anledningen till att jag tog upp Turbo är för att det redan varit två jämförelser från hästvärlden varav ingen riktigt har lyckats illustrera argumenten på ett bra sätt.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Mischa
4/19/13, 11:40 AM
#32

#31 Jag tror jag förstår vad du menar, samtidigt handlar det ju mer om ord och formuleringar. En Amstaff som ledarhund kanske mer korrekt är en ledarhund av kamphundsras.

≧◔◡◔≦

Caf_Roy
4/19/13, 11:50 AM
#33

#32 Preics. Det finns raser som särskilt lämpar sig som kamphundar, men det betyder inte att alla individer av de raserna per definition är kamphundar.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[erikam]
4/22/13, 12:50 PM
#34

Intressant tråd, jag halkade in här då en av mina stora drömmar (när tid och ekonomi finns) är att skaffa en bullterrier.

Jag håller med om det som jag sett att flera har skrivit om här i tråden. För mig är kamphund en hund som avlats just för kamp och jag anser inte alls att det har med rasen att göra. En hund, oavsett ras blir vad man gör den till och det gäller allt från de minsta hundarna som, starka hundar och otroligt stora hundar. Jag, och som jag tror många av er säkert kan känna igen er i, blir otroligt ledsen när man bemöts av fördomar. När jag de senaste åren pratat med min omgivning om att jag när jag slutat studera vill skaffa mig en bullterrier har jag många gånger fått höra kommentarer som "Nej, inte en sån de är folkilskna", "Nej en sån kan du inte ha, de blir bara aggressiva". Tråkigt, hemskt och otroligt frustrerande.

Annons:
[Howard]
4/22/13, 1:18 PM
#35

Nej, en hund blir inte alltid vad du "gör den" till.

I vissa fall kan folk träna och lära sig att kontrollera hundens beteende, men oftast blir en hund vad den är avlad till/för.

Bullemor
4/22/13, 3:51 PM
#36

#34 Fördomar är något man får lära sig att leva med som Bullterrierägare (eller ägare till vilken "kraftras" som helst). Det kommer alltid finnas människor som tycker att din hund ser extra farlig ut osv. Alla måste inte älska hundar av vår typ, men det lättaste sättet att förebygga fördomar är att se till att ens hund sköter sig så bra det går.

 Det som är extra viktigt för dig att vara medveten om är att även om Bullterriern uppfostras till att bli en snäll och trevlig familjehund så är det inte särskilt svårt att väcka liv i de gamla generna. Det kan räcka med gruff om tex. leksaker eller godis för att starta ett rejält bråk. En Bullterrier som lärt sig uppskatta nöjet med slagsmål kan bli väldigt svår att ha tillsammans med andra hundar.  Detta kan alltså ske UTAN kampträning, och TROTS att den uppfostrats efter alla tänkbara lämpliga metoder. Så ditt jobb som ägare är att ha tillräckligt mycket kunskap för att kunna styra upp ev. bråk och se till att din hund inte hamnar i sådana situationer där den kan triggas igång.

Det är liksom det som är skillnaden mellan att ha en "vanlig hund" och en hund med "kampgener".

[erikam]
4/22/13, 8:17 PM
#37

#36 Tack för informationen, det är nödvändigt för min del att få veta mer om rasen :)

Bullemor
4/22/13, 9:26 PM
#38

#37 ingen orsak, och jag vill inte att du skall känna dig avskräckt på något vis.

Bullterriern är en jättehärlig ras, kanske mycket tack vare sitt förflutna.

[AmstaffLeo]
4/23/13, 11:56 PM
#39

Nu undrar jag om amstaffen skulle prestera lika bra som en riktigt avlad kamphund. Amstaffen är ju från selektiv avel utav pitbulls. Lite OT men frågan bara poppa upp i huvudet!

Waymore_Hoss
4/27/13, 12:01 AM
#40

Nej, det skulle den inte då man varken premierat rätt egenskaper eller exteriör i aveln under en mycket lång tid. Man har genom aveln fått en hund som är dåligt byggd för ändamålet och som samtidigt saknar de rätta mentala egenskaperna.

Upp till toppen
Annons: