Annons:
Etikettraser
Läst 3522 ggr
[gsandra1]
2013-04-14 23:10

Bullterrier hälsa & kostnad

Hallå!

Har funderingar på att längre fram skaffa mig en bullterrier. 
Undrar nu om det finns det några bullterrierägare som har lust att informera lite om hur mycket ni ungefär lägger ut i kostnader för er vovve om året? Med försäkringar, vet. osv. 

Ska snart ta kontakt med en kennel för att lära mig mer om rasen och få chansen att känna att det verkligen är en hund för mig. Har förstått att man kräver mycket tålamod och humor för en sådan! Vad säger ni, bullterrierägare?

Tack på förhand! :D

Annons:
Bullemor
2013-04-15 10:08
#1

Hej!

Roligt att du är intresserad av rasen.

Hur mycket hunden kostar beror ju lite på vilket försäkringsbolag du väljer och vilket foder du väljer att ha hunden på.

Första året blir ju alltid lite kostsammare då det skall vaccineras två gånger (ca 4-500kr/gång), kanske gå kurser/utställningar och även inhandla saker vartefter vovven växer. Kanske vill man vara medlem i rasklubben och andra hundklubbar och då tillkommer ju även det.

skall jag göra en lite grov månadsberäkning så kan det se ut ungefär såhär för den vuxna bullen, med det allra nödvändigaste:

Försäkring: ca 300:-  /månad

Hundmat: 200-500:- /månad

Godis och tugg, bajspåsar etc. : 100-200/månad

Hur höga veterinärkostnader man får beror ju naturligtvis på hur frisk och skadefri hunden håller sig. Viktigt är dock att man försöker se till att ha en liten buffert utifall någonting händer. Eller i alla fall veta att man alltid har råd med självrisken + lite till, om olyckan skulle vara framme.

Dessa saker gäller ju inte bara specifikt för Bullterrier, utan för alla hundar förstås.

[gsandra1]
2013-04-16 01:06
#2

Tack för bra svar! :)

Tycker också att man ska ha en buffert, håller redan på att spara för fullt här! 

Har hört att bullterriern har många ofta förekommande sjukdomar jämfört med andra hundraser, stämmer det? 

Hur som helst så verkar rasen ha mycket att ge sin hundägare, verkar vara en superhärlig hund! Vore kul att höra lite vad ni, som redan är bullterrierägare, har att säga, och ge tips osv!

Bullemor
2013-04-16 09:25
#3

Ja tyvärr så är Bullterrier en ras som är behäftad med mer sjukdomar än "genomsnittshunden". De allra vanligaste är diverse hudproblem och allergier. Hjärtproblem, njursjukdomar, ledproblem (framförallt knän och artroser) är sådant som också förekommer.

På rasens RAS så kan du läsa mer om de sjukdomar som Bullarna är drabbade av på sidan 11-13.  Det finns också en hel del matnyttig information på Svenska Bullterrierklubbens hemsida.

Bullterriern är en jättehärlig ras. Dom är glada, positiva och fulla med upptåg. Men dom är också envisa, klumpiga, starka, påflugna och ibland svårhanterade i fel händer. Som ägare behöver man vara påläst om rasen och dess ursprung samt konsekvent, tålmodig och med en stor portion humor.   Det är jättebra att du läser på ordentligt och försöker träffa så många Bullar du kan innan du bestämmer dig ordentligt.  Jag vet inte vart i landet du bor, men det finns ett par bra tillfällen på året att träffa många uppfödare, Bullar & ägare på en gång.  Dels i Hässleholm den 27 april, och sen på klubbens specialutställning i Eskilstuna den 9-11 augusti.

http://www.skk.se/Global/Dokument/RASdokument/RAS-bullterrier-miniatyrbullterrier.pdf?epslanguage=sv

http://www.svbtk.com/site/

Hoya
2013-07-20 10:35
#4

Här har vi en bulla som haft oturen att råka på det mesta i allergiväg. Dock inga andra av "rasens sjukdomar", peppar, peppar.

För mig kostar Bella runt 1300:-/månaden + en kostnad av 2800:-/halvåret för hennes allergivaccin. Har man otur så får man räkna med en hel del kostnader utöver det vanliga. För mig spelar det ingen roll så länge Bella mår bra under behandling. Men tråkigt är det… mest för henne såklart.

mydevotion
2014-04-11 22:49
#5

Mitt lilla monster har råkat ut för njursten när han var 9mån, idag har han nersatt funktion på båda njurarna, vilket kräver kontroller var 6 mån hos veterinär och special foder på 800kr/säck. Han får dessutom inte äta någon annan hundmat eller godis, så som ex. tuggben.

Han har damm allergi och tappar päls och nu har han även fått problem med krånglande prostata. 

Detta är ingenting han lider av eller vi märker. (Vi är väldigt noga med det, och veterinär har försäkrat oss om att han inte märker av sina ''sjukdomar''.) Han är lika pigg och mysig som vanligt. Man får vara uppmärksam på kissandet och ha en stooor buffert samt en bra försäkring. Vår ligger på ca. 500kr/månaden.

Alla hans ''syskon'' är dock friska.

Upp till toppen
Annons: