Annons:
Etikettallmänt
Läst 2288 ggr
Kimji
2013-09-15 15:11

För tung för mig?

Jag har alltid hyst en dröm om att någon gång kunna skaffa en bullmastiff. Men jag tror inte att det någonsin kommer att bli verklighet pga deras storlek. Jag är helt enkelt rädd att jag inte skulle kunna kontrollera den och att jag skulle bli ivägsläpad. Jag har hanterat hundar en hel del och är väl medveten om att det är en teknikfråga snarare än en viktfråga. Men en hane ska ju väga 50 till 59 kg vilket gör att risken är att min hund skulle väga mer än jag själv gör och då har jag svårt att tro att teknik hjälper.

Eller har jag fel? Hur funkar det för er som inte väger så mycket att ha stora tunga hundar? Hur väldresserad den än är kommer det ju nån gång att uppstå situationer där hunden vill åt ett annat håll än man själv. Och det känns oerhört oansvarigt att skaffa en hund som jag inte kan hålla i kritiska situationer.

Annons:
VildaVittra
2013-09-15 15:14
#1

Midjebälte!

Då hamnar tyngdpunken lägre och du använder benmusklerna för att bromsa hunden, dvs du blir starkare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kimji
2013-09-15 15:31
#2

Hmm jo det är ju en lösning, men att behöva ha det vid alla promenader känns ju varken kul eller praktiskt…

Ixectrona
2013-09-15 22:07
#3

Med alla storlekar på hund handlar det om att "övermanna" hunden psykiskt, inte fysiskt. Men även om djuret drar - så kan en liten människa t.o.m hålla en häst på 400 kg tillbaka.

Jag är "mellanstor" (1.68 och ungefär 55-60 kg), rätt klen, och har en bulldog-mastifftyp på 35 kg. Det finns tillfällen då jag inte har någon (eller väldigt liten) "mental makt" över honom - när han vill hälsa på min syster, hennes sambo, och en till bekant. Just med de personerna blir Wikus nästan okontaktbar, men jag kan hålla tillbaka honom, sätta ned honom (lägga ned honom i värsta fall), och få honom att skärpa sig. Mental "overpowering" som sagt, inte fysisk. Om han inte hade någon respekt för mig alls så skulle jag aldrig kunna kontrollera honom, för han är stark.

Om det inte fungerade, så skulle ingen kunna ha St Bernhardshundar, och en liten knatte som Cesar Millan skulle aldrig kunna kontrollera en hel flock.

Så lär hunden rätt från början, när den är liten. Och även om den förstår när den växer upp att den är starkare än dig, så ska det inte få den att tänka "Aha! Nu kan jag göra som jag vill!", utan fortsätta bete sig respektfullt - för den förstår helt enkelt att man inte får bete sig hur som helst.

En väluppfostrad stor, stark hund som är medveten om sin styrka är istället mer försiktig, så den inte gör illa sin människa i lek osv.😉

Novelia
2013-09-22 18:03
#4

Jag har en stor och stark hund och jag skulle inte använda midjebälte. Kanske nu när han är väluppfostrad men inte innan ;) Dels för att hunden lätt drar omkull en då. Jag kan säga att det handlar mycket om tekniken och inte alltid om styrka. Min hund är betydligt starkare än mig. Min pojkvän är betydligt starkare än mig men ändå är det han som snubblar efter hunden och inte jag = bra teknik. Och den kommer ju av sig själv ju mer du går ut med den :) Men som personen skrev ovan: Träna hunden att gå bra i koppel från början.  Min gick mer lös än i koppel när han var valp vilket resulterade i att han går perfekt lös, men mindre bra i koppel ;) Nu är han duktig däremot.

I have no sympathy for people without empathy

thicha
2013-09-27 12:22
#5

En stor hund har väl lite stor chans att kunna vara minst lika lydig som en liten?

Tycker inte alls att man ska vara rädd för att hunden kanske kommer väga lika mkt som än själv, men det är jätte viktigt att från första dagen den kommer hem att den ska veta sin plats i flocken och tränas direkt…  Även om hunden är en "gullig liten hundvalp" så tycker jag att man ska uppfostra den, den ska ha sin plats och tex inte ligga i sängen för då har du en hund som tex alltid ligger där och det kanske inte så trevligt om man helt plötsligt ska ha en sambo där, hunden kommer ju inte direkt flytta på sej om det är invant från början.


VildaVittra
2013-09-27 12:30
#6

#4 Tvärtom, om tyngdpunkten ligger lägre som med midjebälte, så har du en avsevärt större chans att hålla dig på fötter om hunden gör ett tvärt kast i kopplet.

Ren skär fysik. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Novelia
2013-09-28 02:26
#7

#4 det kanske står så på pappret i fysikboken, men har du en 60 kg's hund så drar den lätt omkull dig om du har den i ett midjebälte. Du har mer kontroll om du kan använda dig av hela kroppen inkls armstyrkan. Skulle aldrig sätta fast mig i midjan för då är det mest benen du kan parera med + att risken för olycka ökar om du sitter fast på det sättet, anser jag. Skulle hunden dra så behöver du hinna ställa dig stadigt med benen för att hålla emot annars ligger du på backen. Och om hunden drar efter något har du inte den tiden på dig för att "förbereda" dig. Ren och skär erfarenhet ;-) Men alla kan ju tycka olika. Har inte ens midjebälte när jag springer med hunden just för att jag inte vill bli omkulldragen.

I have no sympathy for people without empathy

vallhund
2013-09-28 02:31
#8

#5 Självklart skall man fostra/uppfostra sin hund. Du kanske skulle uppdatera dina teoretiska kunskaper om hund?

Förslagsvis:
http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap
http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen
http://www.svartbergs.se/pdf/Forstarkning%20Brukshunden.pdf
http://www.dogma.nu/artiklar/berikning-och-aktivering-att-forgylla-vardagen

Få se nu, ingen av de tretton hundar jag haft har legat kvar i sängen om jag bett dem gå ner.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lilllens
2013-09-28 04:06
#9

#5 Oj, jag har alltså missat att man inte kan sova med både hund och sambo i sängen, lustigt att det har gått fint för oss i över ett år. Utveckla gärna "veta sin plats i flocken".

Lilllens
2013-09-28 04:10
#10

Ts, min rottis väger 10 kg mer än mig. Det är inga problem!

VildaVittra
2013-09-28 08:46
#11

#7 Det står inte bara så i fysikboken, utan det är även så i verkliga livet. Något jag även testat med 127 kg draghundar. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Novelia
2013-09-28 09:18
#12

#11 jamen om det både står i fysikboken OCH du har upplevt det med 127 kg draghundar IRL så kan ingen annan uppfatta det annorlunda? Tycker det är lite konstigt att du lägger energi på att "motbevisa" min uppfattning istället för att bara dela med dig av dina egna erfarenheter. Vad som står i fysikboken är ju helt ointressant då jag berättade hur jag upplever en viss sak, jag står ju inte direkt och undervisar Elever i ämnet vetenskap och myter. Och jag skriver inte heller att det ÄR så utan delar bara med mig av min erfarenhet. Det är du som skriver att ditt sätt är det enda rätta. Liksom då kan vi andra lägga ner den här disskusionen för du sitter ju inne med dom rätta svaren :-) Det är såhär jag har uppfattat det. Jag använder inte midjebälte för att jag upplever det på det här sättet. Du får liksom acceptera det för jag kommer ju inte ändra mig för att du skriver att det ÄR annorlunda när jag själv upplever det såhär.

I have no sympathy for people without empathy

VildaVittra
2013-09-28 10:04
#13

#12 Varför är du så otrevlig? Dålig morgon?

Om du läser dina egna svar så kommer du se att du själv skriver som att du är den enda som har rätt och att fysiker har fel. När någon påstår att fysikens lagar inte gäller på hundar, så kommer jag alltid att opponera mig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Oshibwa
2013-10-05 13:52
#14

Jag har en mastiff på ca 45 kg. Samma sak här som någon annan skrev. Det är sambon som får armen urled när hon får sina ryck efter hon har bajsat får tokspel och kutar iväg och skiter totalt att hon har koppel på sigO_o Varför hon gör så då har jagingen aning om. Hon har vältitomkull han ett antal gånger osv.

Men lilla jag som inte är så jättestor kan hålla henne utan problem. Men med mig så gör hon inte lika ofta så heller. Jag väger 52 kg så inte såmycket mer än henne.

Upp till toppen
Annons: