Annons:
Etikettbet-ende
Läst 4615 ggr
Stissi
2013-11-12 09:09

Bitig staffevalp

Hej,

Jag har en staffevalp, tik, på snart 6 månader. Det är inte min första hund men min första staffe.

Jag har ett problem med henne och jag ställer gärna frågan här därför att folk i allmänhet tenderar att ha fördomar mot rasen och jag vill slippa kamphundsdiskussionen för en gångs skull.

Hon är som sagt valp och dessa är gärna mer eller mindre bitiga av sig, det vet jag och att de brukar gå över med tiden. Hon ger sig i princip aldrig på mig, min man eller vår bebis. Hon kan bita mig lite när vi tränar på brukshundklubben och hon är överstimulerad av alla andra hundar och människor där.

Problemet är att hon gärna biter och bråkar med min två lite större barn (11 och 7 år). Hon kan helt oprovocerat hoppa upp och bita 7-åringen i ryggen eller låret eller bita 11-åringen i fötter, ben, händer eller var hon nu kommer åt. Vi har provat att distrahera genom att slänga iväg en leksak och avbryta beteendet men också att säga nej och knuffa bort henne bestämt men absolut inte våldsamt. Inget hjälper mer än en liten stund på sin höjd. Nu senast när vi slängt iväg en leksak har hon tittat på den och sedan gett sig på något av barnen igen. Barnen tycker såklart att det är jobbigt men samtidigt är de tålmodiga och tycker mycket om hunden. Bortsett från detta är hon en riktigt härlig och intelligent hund.

Någon som har liknande erfarenhet eller som har bra råd? Jag är inte så intresserad av att fråga om hjälp på valpkursen/bruksklubben för jag vill inte spä på fördomarna som jag redan stött på och de råd jag fått tidigare är bara att slänga iväg leksaker.

Tacksam för lite tips! :-)

Annons:
Cazzos
2013-11-12 09:13
#1

Hur är hon i övrigt med barnen?

Vad gör barnen när hon hoppar på dem, dvs något beteende hos barnen som kan trigga igång henne?


Stissi
2013-11-12 09:28
#2

Hon kan vara lugn i deras närhet också och lite senare på kvällarna kan de ligga och vila tillsammans på soffan utan problem.

7-åringen brukar instinktivt dra händerna åt sig för att skydda sig och försöker vända rygg eller sida mot hunden utan större framgång. Ofta har inget hänt mer än att barnen lugnt gått genom rummet mot köket t ex och så hoppar hunden på dem. Eller så sitter de i soffan och tittar på tv så kommer hunden farandes upp i soffan och biter och skäller på dem.

Även om man inte ska lämna barn och hundar ensamma måste jag ibland få gå på toa så det vore bra med en strategi till barnen att förhålla sig till.

Cazzos
2013-11-12 09:33
#3

#2 Hur mycket aktiveras hon om dagarna? 

Jag är ingen expert men tänker att om hon hoppar på barnen sådär spontant så kan det bero på att hon är understimulerad, och vet att om hon hoppar på barnen så händer det saker, dvs att hon vill att något ska hända för att det inte händer något annars (nu utgår jag från att hon är understimulerad, men det är därför jag frågar) 🙂


Stissi
2013-11-12 10:03
#4

Vi går valpkurs och tränar dagligen på de hemläxor vi får. Utöver det tränar vi andra små trix och lite sök som hjärngympa. Kan hända att det går någon dag varje vecka när träningen inte är på topp men för det mesta kör vi flera men korta pass dagligen eftersom att jag ser på henne när hon inte kan ta in mer för stunden. Försöker hålla det balanserat. Tror inte att hon är understimulerad även om hon är krävande och energisk. Flera promenader dagligen också såklart.

Waymore_Hoss
2013-11-12 16:15
#5

Det är inget ovanligt beteende hos en valp/unghund av den här hundtypen och hunden behöver inte heller vara understimulerad. Tvärtom tror jag det största problemet folk med den här hundtypen har är att de inte passivitetstränar sina hundar. Hunden måste också kunna hantera att det inte händer något och kunna lägga sig och slappna av. Bitande och hoppande av det här slaget kan t ex bero på stress av olika slag(ganska vanligt bland staffar) men också på att hunden kanske ännu inte riktigt har förstått vad ett nej innebär.

Stissi
2013-11-12 16:41
#6

#5 Ligger nog en hel del i det du skriver. Passivitetstränar också just för att hon är väldigt energisk men antagligen tränar vi inte tillräckligt. Ska försöka damma av mina gamla hundmassagekunskaper för att hjälpa henne att slappna av mer.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
NinniH
2013-11-12 17:09
#9

*Gick in och rensade pga dubbelt inlägg.*


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Bullemor
2013-11-12 18:42
#10

Håller med Waymore Hoss.

Låter som en ganska typisk Bull & Terrier-valp som behöver lära sig att ta det lugnt ibland också. Mer klara besked och att försöka lära den att inte se barnen som leksaker brukar göra susen. De flesta valpar/hundar av den här typen har det här hoppandet och nafsandet mer eller mindre när de blir upptrissade. Kämpa på!

Emelie
2013-11-12 18:55
#11

Jag hade precis samma problem som dig när jag hade staffevalp. Min kille var en riktig vilding som alltid tycktes vara uttråkad hur mycket jag än aktiverade och försökte underhålla honom. Som #5 säger så är det oerhört vanligt hos just staffarna att de kan ha svårt att varva ner då det lätt går upp i stress, och det är just då det är suveränt att passivitetsträna valpen. 

Jag tränade väldigt mycket passivitet med min hane, dels hemma, men även på pendeltåget, ute på promenaden (ibland satte vi oss på en bänk och bara kollade på passerande), på hundklubben och när vi besökte vänner osv. 

Du borde absolut höra på valpkursen om instruktören har bra tips på passivitetsövningar! 🙂

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Stissi
2013-11-12 19:47
#12

Tack för responsen! :-) Vi ska kämpa vidare med vårt älskade valpmonster! Intressant att läsa att det är ett rastypiskt beteende sen verkar just mitt exemplar vara lite mer energisk än de andra staffarna jag har träffat. Ska lägga mer krut på passivitetsträningen.

Emelie
2013-11-12 19:57
#13

#13 Fantastiskt! Kika gärna in här i tråden och berätta hur det går sen. Alltid kul att följa med i utvecklingen 🙂

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
Stissi
2013-11-15 09:07
#14

Någon som har erfarenhet av eller åsikt om Karen Overall's relaxation protocol?

hippieflickan
2013-11-19 19:58
#15

Det problemet hade vi med vår Staffe och vår amstaff med, inte med schäfern dock. Med staffen gjorde jag misstaget att släppa för tidigt på när det är okej att bitas/nafsas och inte okej. Schäfern var inte bitig som valp och fattade därför snabbt att man bara fick bitas och nafsa när jag inbjudit till lek. Staffen var jag som sagt för tidig med så han trodde att allt stimmigt var en inbjudan till lek och naffsning. Det var riktigt jobbigt att ta ur honom. Med amstaffen nu är vi stenhårda att han aldrig får nafsa oavsett situation, då visar vi tydligt att det är fel.

Stissi
2013-11-19 20:52
#16

#15 Hur visar ni tydligt att det är fel? Det är ju en balansgång med att markera att nåt är fel så att hunden förstår att det är allvar men sedan vill man ju inte skrämma så att det kanske uppstår nya problem.

Stissi
2013-11-19 21:13
#17

Även om det är jobbigt med bitandet och stimmandet när man är mitt uppe i det känns det bra att fler haft samma problem och som förhoppningsvis kan säga att det blir bra! :-)

Upp till toppen
Annons: