Annons:
Etikettbet-ende
Läst 4469 ggr
Underbarn
3/22/14, 9:29 PM

Pitbull med andra hundar

Min sambo och jag har tankarna i att skaffa en ny familjemedlem. Vi har kollat på en kull med pitbulls och tänkte välja en tik. Men jag har försökt läsa på så mkt jag kan, men det finns så mycket skit och myter om bullhundat på nätet! Så det känns svårt att få en ärlig uppfattning. Vill veta hur pass vänlig de är mot andra hundar. Om man kan ha två boende ihop (såklart funkar det för vissa och vissa inte, men hur vanligt är det?) Jag har en hund sedan innan, en mycket lugn och trevlig nakenhund, en kastrerad hane på 5 år (där av tror jag en tik kommer fungera bäst). Han har väldigt lätt att träffa andra hundar oavsett kön - i hans egen storlek och mindre, något skygg/blyg mot större raser men ger hunden honom "space" och lämnar honom ifred när han säger till så fungerar det bra. (Lyssnar de inte så sticker han bara, håller sig undan, kanske ett lätt nafs om de är för närgångna). Han är inte dominant. Brukar majoriteten av pitbulls gå bra med andra hundar om den vänjs och miljötrönas med andra hundar (av alla slag) tidigt under uppväxten? Skulle ju vara hemskt tråkigt om den skulle ryka ihop med min nuvarande hund när den blivit större, jag vill ju kunna lämna dom ensam tillsammans (möjligtvis dela av huset med en grind) och även att den ska kunna leka med andra hundar.

Annons:
Cahira
3/22/14, 9:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

De pitbulls jag mött har varit hur snälla som helst. Kolla så tiken verkar stabil bara och få så mycket info du kan om föräldrarna. Om magkänslan säger nej så lita på den.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Paltn
3/22/14, 9:39 PM
#2

Enda problemet jag kan se är att din nakenhund kommer få "man up" lite i leken med pitbullvalpen.

Men i övrigt så är alla hundar likadana, oavsett ras så hänger deras hundvana och främlingsvana på uppfostran. Att pitbull är stämplad som kamphund (tyvärr) har ingen som helst inverkan på deras humör mot andra hundar. De är inte påstådda kamphundar pga avlad agressivitet, utan för att det från början är en kraftig ras som passade bra till kamp. Sedan har den fått stämpeln och idioter fortsätter föda upp dem aggressiva då det inom vissa kriminella kretsar anses som statussymbol och respekt. Åter igen tyvärr.
Pitbull är en mycket mycket fin hund i mina ögon, och med en okej och sund uppfostran blir dem vackra, snälla och lydiga hundar!

Din nakenhund kommer som sagt få sig lite tuffare lek då pitbullen är större och kraftigare…och leker därefter. Men detta kommer att jämna ut sig och med rätt uppfostran så blir dem bästa poolers med tiden. Övertygad om detta.

// Paltfan

Underbarn
3/22/14, 9:44 PM
#3

Pappan vet jag faktiskt inte hur han är men kan fråga. Vet dock att mamman fungerar bra om den andra hunden ger henne space när hon säger till/hon vill ha sin respekt. Och min hund håller sig somsagt undan. Jag har bara svårt att se att en hundvalp som växer upp med en annan kastrerad äldre hund - en dag INTE skulle kunna funka? När den samtidigt leker med andra hundar. Visst den risken finns men den känns liten? Jag skriver mest här för att få lite bekräftelse, för man får ju höra så mkt om dessa fina raser som ofta kanske inte stämmer. Den tik jag i så fall vill ha är den lugnaste i kullen, upplever jag det som (träffat flera gånger) och är även den minsta. De andra är det mer fart i och de leker hårt/livligt med varandra. Medan denna kanske sitter lite avsides eller leker med sig själv, även om den såklart också leker med sina kullsyskon. och jag tror att denna valp passar min hund mest utifrån det jag kan se nu. De andra kanske är lite för tuff på min mesiga hund ;) men han kan leka väldigt livligt med de hundar han känner väl! (Typ min systers), han leker dock inte med hundar han inte känner.

Underbarn
3/22/14, 9:48 PM
#4

#2 skönt att höra, tack! :)

Mischa
3/22/14, 10:01 PM
#5

Och jag som lever med rasen går mot strömmen och vill påstå att du skall tänka dig för om du vill ha en hund som fungerar väl ihop med andra hundar, apbt är en av de mer utpräglade kamphundsraserna som finns tillgänglig och blodsportsmeriter brukar sällan vara mer än några generationer tillbaka om det inte handlar om nån utställningsavlad import eller bully, därför är det i mina ögon oansvarigt och rent utsagt dumt att förringa vad dem är ämnade för.

Det är vanligt med könsbunden aggressivitet, saker som stress och resursförsvar ex. en tuggben som är kvarglömt, lek med gemensam pinne är sådant som lätt kan starta slagsmål. Som valpar/unghundar är det inte ovanligt att de fungera bra i umgänge med andra hundar, det är upp i 2-3års åldern som arvet kan göra sig påmint, det ligger mycket i uttrycket "never trust a bulldog not to fight".

Läs på länge och väl om rasen även de otrevliga bitarna, hoppas på bästa men var beredd på det värsta scenariot för i slutänden så är det individuellt hur man än vrider och vänder på det.

≧◔◡◔≦

Nikkis
3/22/14, 11:21 PM
#6

#5
Bra inlägg!

Inte heller att glömma att detta med största sannolikhet är bastarder som så fint kallas för pitbulls. Faktum är att det i Sverige finns extremt få renrasiga pitbulls.

Sedan är ju APBT prestationsavlade för kamp, medan amstaffen är utställningsavlad - enkelt förklarat.

Jag hade faktiskt _inte_ köpt en sådan hund om man vill ha ett säkert kort på att hunden kommer gå ihop med dom flesta andra.

Annons:
Emelie
3/23/14, 11:17 AM
#7

Superbra inlägg #5 och #6! Finns egentligen inte så mycket att tillägga till detta, men jag hojtar till om jag kommer på något väsenteligt!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

NinniH
3/23/14, 11:40 AM
#8

Tycker #5 och & #6 sammanfattade det bra. Det kan funka kanon, men det kan lika gärna bli så att det inte funkar alls och det är något man definitivt ska ha i åtanke när det gäller denna typen av hund.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Waymore_Hoss
3/23/14, 4:06 PM
#9

#5

Nu ska jag inte måla fan på väggen men som tillägg till #5 så kan en del pitbulls hamna i allvarliga slagsmål redan som valpar.

Bullemor
3/23/14, 4:50 PM
#10

Även jag instämmer i vad de senaste svaren säger.

Risken finns att din nakenfis är för snäll och kommer bli "överkörd" av en vild PB-valp. Den dagen nakenhunden tröttnar på valpen så finns det en stor risk att valpen inte viker sig utan svarar upp istället och då finns det risk för skador.

Lyssna på "expertisen" ovanför och fundera kanske på en ras som överensstämmer bättre med nakenhundens mentalitet.

Mischa
3/23/14, 7:20 PM
#11

#9

Precis, det kan kanske låta overkligt för dem som anser att valpar är som blanka blad, men ju mer man lär sig om rasen desto mer inser man hur komplext det här med "hundaggression" kan vara.

≧◔◡◔≦

Mischa
3/29/14, 11:52 AM
#12

TS Hur gick det med rasvalet?

≧◔◡◔≦

Underbarn
3/29/14, 3:09 PM
#13

Jag har en pitbull (blandras i andras ögon då hon är oreggad) valp (tik) hemma nu, skulle det inte funka med min kastrerade hane (jag tror dock det ska gå bra) så kan uppfödaren ta tillbaka henne för det är min syster. :) men vill ju såklart att hon stannar livet ut här :)

Annons:
PeerS
3/30/14, 6:48 PM
#14

#13

Du har med andra ord en blandras hemma hos dig, grattis :)

Underbarn
3/30/14, 10:30 PM
#15

#14 ja inget mig emot, hon är lika underbar för det, min tidigare hund är också blandras :) men det är amerikanska pitbull importer bak i hennes led - hennes linje är avlad hos min syster i 10 år - i flera generationer så vi har lite koll på vad som finns bakom.

PeerS
3/31/14, 4:14 PM
#16

#15

Då gör vi det hela väldigt enkelt, vad för linje är hon ifrån? 

Om någon person i detta land avlat uteslutande på en linje i 10år, så skulle man ha känt till den. Speciellt om det nu var en tjej.

Vilka importer finns längre bak i hennes "led"?

mogenflicka
4/1/14, 2:42 AM
#17

va roligt att få hem en valpis , Du har gjort ett jättebra hundval . lycka till med lillan! :)

vallhund
10/5/14, 4:22 PM
#18

#13 Om hon nu är renrasig varför är hon inte reggad i någon av de klubbar som stambokför APBT?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: