Annons:
Etikettallmänt
Läst 2358 ggr
vallhund
4/1/14, 9:51 AM

Riktigt dåligt av TV4 om kamphundar

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon

Har ingen direktlänk. På nyheterna från övriga landet (efter nyheterna kl 09:30, det som ersatt lokala nyheter så sas det att antalet hundattacker som krävt vårdkontakter har ökat explosionsartat de senaste 10 åren.

I nästan samma andetag kläcker reportern ur sig att antalet kamphundar/typen av ras ökat dramatiskt de senaste 10 åren.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Waymore_Hoss
4/1/14, 11:20 AM
#1

Det var samma sak på SVT imorse. Usel journalistik.

Ixectrona
4/1/14, 5:05 PM
#2

Är det April April här? För jag hittar då inget.

Waymore_Hoss
4/1/14, 5:25 PM
#3

Såg att nyheten senare också låg uppe hos DN. Det handlade om det ökade antalet hundbett som kräver sjukvård under en 10-årsperiod. Därefter lade man till den påstådda ökningen av kamphundar under samma tidsperiod. Det fanns en antydning i rapporteringen om att det fanns en kausalitet.

Waymore_Hoss
4/1/14, 6:04 PM
#4

Angående den påstådda ökningen så verkar man utgå från att 2002 års registreringssiffror för respektive ras verkligen stämmer. Enligt jordbruksverkets register så har antalet amstaffs ökat från ungefär 250 till 6725 mellan 2002-2014. Har inte hittat jordbruksverkets egna statistik så jag får länka en artikel. 

http://www.svt.se/nyheter/sverige/kamphundar-bade-roar-och-oroar

Registreringssiffrorna för amstaffen från 1997-2002 är över 100 per år förutom 2001. Att en ras med den mängden årliga registreringar plus oregistrerade renraser enbart skulle ha varit 250 st år 2002 är helt orimligt. Ytterligare en knepig sak är att amstaffens registreringssiffror ökat med 4-5 ggr sedan 2002. Det är också svårt att få ihop hur en ökning på 4-5 ggr fler registreringar leder till nästan 27 ggr fler amstaffs.

Registreringssiffrorna nedan(från SKK):

2002: 111

2003: 145

2004: 194

2005: 221

2006: 286

2007: 390

2008: 461

2009: 498

2010: 494

2011: 529

2012: 451

2013: 416

Det blir ännu knepigare om man jämför 2011 års registreringssiffror med de efterföljande åren. För amstaffens registreringssiffror har sjunkit sedan dess med ungefär 50 nyregistreringar per år. Från 529 till 416 mellan 2011-2013. Under samma period har amstaffen ökat med nästan 100% i jordbruksverkets register. Från 3611 till 6725.

I början hade jordbruksverket problem med att människor helt enkelt inte registrerade sina hundar. Då tänker jag främst på hundar som är födda innan lagen om id-märkning kom till. Sedan registrerade inte alla sina hundar i registret som föddes efter 2001. Det tog ett tag innan folk började använda registret. Här tycks man utgå från antagandet att det har fungerat prickfritt sedan första stund och att alla rusade iväg och registrerade sina hundar när den nya lagen kom.

Waymore_Hoss
4/1/14, 6:13 PM
#5

Utöver det jag lyft fram så tillkommer också ett problem med hur dödsfall hanteras. En hund som dör men där dödsfallet inte rapporteras fortsätter finnas kvar i registret. Vet inte heller om det finns någon gallringsfunktion där hundar tas bort från registret efter en viss ålder(någon slags uppskattad ålder där dödsfall bör ha skett). Som sagt, det finns en del problem med dessa siffror och det bör man ha i åtanke. Inte minst media kan man tycka.

vallhund
4/2/14, 9:51 AM
#6

Skrev om det om att dom går på JBVs siffror o inte SKKs, dvs tvättäkta shitbulls i min tråd inne på AST iFokus.

Jag han prata en del med min vän/kollega som föder upp AST när jag löste av henne på tisdagskvällen.

Vi har en lång historia tillsammans, detektivarbete om vad som kunde vara fel på Pluto (Pluto var den första amstaff som jag förälskade mig i), vi arbetar med samma yrke på samma arbetsplats, båda har medicinsk utbildning o inga problem med att söka o tolka fakta/forskningsresultat.
Servrarna ligger under KI så vi kommer åt det mesta vad gäller medicinsk o veterinärmedicinsk forskning.

Detta var innan genen för ataxi hittats o enligt genetikforskaren i USA så kunde han inte ha ataxi, av hans stamtavla att döma, det visade sig att han hade det. Vävnadsprover som lagrats i USA bekräftade detta.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Waymore_Hoss
4/2/14, 10:38 AM
#7

Jag vet faktiskt inte om det ger en särskilt rättvisande bild för amstaffs och shitbulls tillsammans sett till den påstådda ökningen mot bakgrund av de saker jag tagit upp. Andra orimliga siffror jag stött på är att det 2004 ska ha funnits 40 pitbulls i Sverige(med reservation för att minnet sviker).

Problemet är att media okritiskt använder sig av dessa siffror för att antyda att det skett en explosionsartad ökning. Det är som om man glömt bort att kamphundsproblemet fanns redan i mitten av 1990-talet. Då fanns inget register så vi vet egentligen inte hur många hundar av kamphundstyp som då fanns. Det enda som finns tillgängligt från den tiden är enstaka uppskattningar. I en hundsport från slutet av 1990-talet läste jag att polisen i Västra Götaland 1998 uppskattade antalet hundar av pitbulltyp till 2500 i det länet.

vallhund
4/2/14, 10:58 AM
#8

Fast för länge sedan så var det andra raser som var farliga o k*kförlängare för vissa personer. Som typ schäfer, dobbis o rottis.

Schäfer är en väldigt förlåtande o överseende ras. Jag brukar tänka att det är bra att kidsen inte upptäckt mallen, men det kanske skulle ha en självsanerande effekt om de gjorde det?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Emelie
4/2/14, 11:08 PM
#9

#8 Haha "självsanerande effekt", där har vi det! 

Mallarna skulle de inte komma långt med.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

SLCH
4/3/14, 4:30 PM
#10

#8

Pratade med en släkting som är hundförare som skaffade en malle för några år sedan från att ha rottis och schäfer tidigare. Han är helt såld på rasen men säger även han detsamma som du :P

Upp till toppen
Annons: