Annons:
Etikettallmänt
Läst 1527 ggr
Melissa V
2014-05-04 09:26

störande grannar

Min amstaff är en väldigt påfusig hund, och tyvärr väldigt hoppig av sig också då han alltid vill nå upp till ansiktet för att sliska ner det i pussar. 
Senaste tiden har grannens ena unge, kanske runt 2år fått för sig att Lucas är en nallebjörn och har noll respekt för honom. Är vi ute kan ungen komma springandes med en gapande skrikande förälder bakom sig för att hälsa (vilket jag inte vill då jag vet hur han hoppar) Nu är de så att de också bor i dörren mitt emot. Sist ungen sprang ifrån var han bara 1½ meter ifrån Lucas innan nån förälder ens såg honom och kutade och fångade in ungen. 

och ungen har trappat upp de, jag låser sällan dörren på dagarna, om ens nånsin då jag ändå är ute med Lucas väldigt ofta. Igår av nån anledning låste jag dock dörren och tur var väl de för ungen stog och ryckte i den och försökte komma in. Jag har skadat foten så för mig tar de upp emot en min att komma till dörren, för Lucas kanske 1-2 sek. Min tanke går direkt om ungen hade rusat in och Lucas kutat fram. Det tog ett bra tag innan nån hämtade in ungen. Nu var ju som sagt dörren för ovanligheten låst, idag var allt igång igen, ryckte i dörren som sambon låst. 

De förstår inte svenska, så prata går inte. Tror mig försökt, pratat med värden som "ska kolla på saken" vilket betyder att inget händer ändå. Jag är mest rädd för att Lucas ska knuffa eller skada ungen (än om oavsiktligt) och få skit för det. Jag börjat låsa men av ren vana glömmer man ju det. 
Finns det nåt mer man kan göra? 
Eller vad händer om ungen skulle kuta in i mitt hem och Lucas springer fram? Jag är så sjukt less och irriterad att man inte kan slappna av och Lucas blir ju stressad han också när nån drar i dörren i tid och otid

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


Annons:
Bullemor
2014-05-04 15:30
#1

Oj, knepigt dilemma och jag förstår din frustration!

OM något skulle hända så skulle du och din vovve naturligtvis får skulden för allt. Funderar på om du kan försöka hitta någon som kan tolka, alternativt hjälpa dig att skriva ett brev till dom?

Melissa V
2014-05-04 15:37
#2

Ja det är ju det jag är rädd för, så vridet allting att lagen är så

Frågan är vem man kan fråga, jag känner ju ingen och att hyra en tolk kostar ju multum, egentligen borde ju hyresvärden fixa de men de slappa sakerna orkar ju inte göra nåt

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


Bullemor
2014-05-04 17:36
#3

Om du vet vilket språk de talar så se om du kan få kontakt med någon på tex. SFI (Svenska för invandrare) på Komvux/kommunen. Ibland finns det ju även lokala föreningar för olika nationaliteter. Tex Somaliska föreningen, syrianska osv.

Själv lyckades jag få hjälp av en anstäld på den lokala pizzerian när jag behövde hjälp att kommunicera med en familj som bara pratade arabiska :)

Lycka till!

Melissa V
2014-05-04 18:45
#4

Tack för tipsen :) Ska kolla upp de 

Oj, vad smidigt för dig och otippad att få hjälp så :)

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


Bullemor
2014-05-04 19:05
#5

Ja, jag var lite desperat och de enda jag kom på i all hast var "pizza-gubbarna" . De var väldigt hjälpsamma, så det hela löste sig väldigt smidigt. Hoppas det gör det för dig med!

VildaVittra
2014-05-08 22:40
#6

Ett annat sätt är att skriva ett brev och sedan fråga efter någon med den nationaliteten på nätet som kan översätta. Det är gratis.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
SLCH
2014-05-14 17:56
#7

Jag tog hjälp av google translate vid ett sådant tillfälle. Visst det kan fela lite men man kan lyckas få fram sitt meddelande:P

Upp till toppen
Annons: