Annons:
Etikettallmänt
Läst 6464 ggr
Nikkis
2014-07-03 23:48

Klor - bildtråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En viktig sak för mig är klorna på hunden, tänkte då att vi kunde ha en liten bildtråd! 😛

Lägg upp bilder på era hundars tassar/klor - och försök gärna ta bilder som liknar mina för det ger en ganska så rättvis bild.
Berätta också gärna vad det är för ras, ålder och vad hunden äter samt hur ofta ni klipper.
Är ni nöjda med längden? Utveckla!

Jag börjar då, har en miniatyrbullterrier som är 6 månader.
Hon är uppvuxen på spannmålsfritt färskfoder och jag klipper hennes klor två gånger i veckan eftersom jag bojkottar makaronklor som verkar vara alldeles för vanligt bland bullarna.

Jag tycker att Vegas klor är en aning för långa för min smak, jag ska försöka få tillbaka dom en aning till.

Annons:
Nikkis
2014-07-04 15:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vad dåliga ni är! Över 300 som läst tråden och inget bidrag.
Kom igen nu, i princip alla har smartphones så det är bara att knäppa några bilder. 😉

Jag själv klippte idag, gjorde jämförelse bilder och det är banne mig ingen märkbar skillnad, besviken jag blev nu. 😕Ska testa att börja fila också.

Det skiljer tre veckor mellan bilderna, de övre är äldst.

Bullemor
2014-07-04 18:59
#2

Nu är jag tråkig och lägger inte in några bilder just nu, men varför vill du ha dem kortare än de är just nu?

Tycker att de är bra  korta för att vara Bulle, och mycket kortare än så tror jag inte att du får dem även om du filar. Bullar har ganska långa kloben, något man brukar märka vid klokapselbrott, eller på den tiden man kunde låta veterinären sedera-klippa-bränna. 

Det är ju skillnad på tex Doberman som kan ha nästan obefintliga klor

Nu är jag lite trist kanske, men jag är nog inte lika fixerad vid klor som du 😇

Klipper mina hundars klor en gång i veckan. Valpen något oftare kanske.

NinniH
2014-07-04 20:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tog bilder på hundarnas klor nu när jag såg denna tråden. Kan väl börja med att säga att jag inte är nöjd med någon av hundarnas klor..

Evi, staffordshire bullterrier 3 år, äter Taste of the wild med lite fiskolja som tillskott.
Hon har alldeles för långa klor och har även långa pulpor (vilket hon tyvärr alltid haft, likaså hennes mor). Tidigare har jag klippt 1-2 gånger/veckan, men sen helt plötsligt började hon få total panik runt allt vad klosax, klofil, kloslip odyl heter. Så nu har vi börjat om helt och jag kan inte klippa/slipa så som jag skulle vilja just nu, utan att hon får panik och riskera att få börja om helt igen.

Grim, staffordshire bullterrier 4 år, äter Taste of the wild med fiskolja samt biotin som tillskott.
Hans klor är raka motsatsen till Evis, nämligen för korta. I hans fall beror ju detta på sjukdom (SLO) och längden på klorna är inget vi kan påverka. De slipas vid behov för att få bort vassa kanter. Innan sjukdomen behövde vi knappt klippa alls, då hans gångstil gjorde att han slipade ner klorna själv till bra längd.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Nikkis
2014-07-05 00:29
#4

#2
Du får försöka ordna  några bilder, vore kul att se. 😉
Ja jag har alltid varit besatt av klor, dels är långa klor varken bra för hunden, praktiskt eller snyggt.
Jag vill få ner dom ytterligare lite till eftersom dom faktiskt är för långa för min smak, dom tar i lite när hon går.

Jo jag vet att dom har det, men någonstans känns det som att pulpan inte ska bli påverkad av det, en lång pulpa går att dra tillbaka. Gäller väl bara att göra det rätt och vara envis. Jag kommer iaf inte tillåta dom att bli längre än vad dom är.

#3
Ja juste Grim har ju SLO, men det är faktiskt typ sådär min ideal tass ser ut vad gäller klor, hahah. Men självklart vill man inte att dom ska vara korta pga en smärtsam sjukdom utan för att man varit flitig.
Får han biotin pga sin sjukdom?

Ja Evis var rätt långa, men dom två i mitten är ju ändå kortare, men det är ju rätt vanligt.
Varför har hon börjat ogilla klippningen?  Kom det från en dag till en annan?

NinniH
2014-07-05 15:43
#5

#4: Han får både oljan och biotin pga sjukdom, då en högre dos olja än vad som står på flaskan. Nä, för korta klor är väl inte bra heller, har märkt att det ändrat hans sätt att gå lite. Vad gäller Evi så har hon alltid varit väldigt skeptisk till kloklippning, men jag tycker det blev värre efter senaste löpet. Hon är inte riktigt sig själv när hon löper numera, så kastrering är inplanerad i höst. Sen om det gör någon skillnad på hennes "paranoia" (bästa sättet att beskriva det) och hur lätt hon kan bli ängslig är en annan femma..


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Nikkis
2014-07-17 16:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Testade att fila klorna lite idag efter att ha klippt dom. Det ska jag fortsätta med - om inget annat så för att få bort vassa kanter och så. :)

Vet inte om jag inbillar mig om dom blivit kortare eller inte? Hon står lite märkligt med bakbenet, typ bakåtlutad. :P

Annons:
Lilllens
2014-07-19 20:44
#7

Mina har apfula klor, pulpan är skitlång(vet inte varför småhundar tycks ha så långa pulpor..). Jag försöker hålla efter så gott der går, men då har ena fått för sig att det är ren tortyr att klippa klorna såååå det går lite sådär.

Upp till toppen
Annons: