Annons:
Etikettraser
Läst 2166 ggr
Clariiz
2014-07-22 09:01

Old English Bulldog

Vi har länge velat över vilken ras vi ska skaffa. Men igår träffade jag en Old English Bulldog och blev verkligen förtjus i den. Både utseende och temperament. 
Efter att ha läst lite mer om den tror jag den skulle passa då det verkar vara en lugn hund som samtidigt kan vara lite sportig. 

Men den verkar vara ganska ohälsosam på vissa håll och att hitta en bra uppfödare verkar kunna vara en riktig djungel. 
Så nu vill jag ha massor av tips! Vilka hälsoproblem har rasen? Vilka hälsotester ska man sätta som krav? 
Vet ni någon bra uppfödare? 

Jag vill helt enkelt ha massor av information! :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Annons:
silent_angel
2014-09-02 19:10
#1

Tyvärr är det inte så vanligt med hälsotester på föräldradjuren. Men, höfter och armbågar tycker jag att man ska höra ifall uppfödaren har kollat. Hör dig även för om det finns tidigare avkommor, vissa parar samma kombination många gånger, i så fall: fråga varför. Är det för att tjäna så mycket som möjligt på sina egna djur eller för att avkommorna blir friska och mentalt stabila? Det finns seriösa olde uppfödare, tyvärr finns det fler oseriösa, som jag upplever det. Det är värt att åka en bit extra om det innebär en frisk oeb.

[fabienne]
2014-09-04 07:20
#2

Lite tidigare trådar om OEB, om du missat dem. 🙂

Här har "OEB" skrivit ett bra inlägg. http://bulldogg.ifokus.se/discussions/522c2d228e0e745099000a57-olde-english-bulldogg 

Här är en annan tråd: http://bullhundar.ifokus.se/discussions/52cc4f9c8e0e745f2d001750-olde-english-bulldog

Martinchapman
2014-11-03 19:32
#3

En renrasig OEB ska vara registrerad i OBCE/OEBKC/UKC för att få kalla sig OEB. Det är då en Original Olde English Bulldog och följer reglement liknande SKK och har stora krav på sig vad gäller hälsa och kontroller av hälsa. UKC kommer från i år att ta över registreringen då de upptagit rasen i sin klubb. De kommer ha hela avelsbasen reggad sedan rasens uppkomst på 70-talet. Så klubbar som EKC,NKC,IOEBA,ARF är klubbar för Alternative Old English Bulldog, där det kan blandas in raser med avkommor från ursprungsrasen t ex Engelsk bulldog, Pit Bull, Bullmastiff. Tyvärr är kontrollen på friska föräldrar och girighet ett problem och man får INTE vad man betalar för. Kontakta gärna mig eller gå in på www.crowned.se för mer info. Rasen är heeelt underbar!

Upp till toppen
Annons: