Annons:
Etikettallmänt
Läst 3861 ggr
fuzzie
10/6/14, 3:38 PM

Bra hund eller inte? :)

Hejsan på er, jag har ett par funderingar som jag skulle uppskatta svar på. 🙂 

Jag har länge funderat på sällskap till min lilla vavva på 2,5 kilo och har nu hittat valpar hos en bekant. De är blandisar mellan Rottweiler och Amerikansk Bulldog och båda föräldrarna är verkligen supersnälla. Min chihuahua är en hane och jag funderar på en tikvalp då det var den som var mest framåt, pigg och busig och gick direkt fram till mig när jag var och besökte dem. 

Självklart så tänker jag ju igenom mitt köp av valp, men jag har länge velat haft en lite större och kraftigare hund och eftersom dessa hundar är så pass fina både i psyket och i exteriören så tänkte jag att dessa valpar kanske är något att "hålla ögonen på". 

Så frågorna är då: 

Tror ni att denna blandning över huvud taget är bra (rent psykesmässigt)? 
Tror ni att den är bra om man tänker fysiskt och rasbundna problem/sjukdomar?
Tror ni att den skulle kunna bo tillsammans med min chihuahua? 
Vad kan fodret komma att kosta per månad (är sämst på att räkna ut sådant) 😞 

Jag skulle verkligen uppskatta svar på detta så att jag vet om jag skall fokusera på dessa valpar eller om jag helt enkelt skall "skita i det". 

Tack på förhand! 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Annons:
Nikkis
10/6/14, 5:49 PM
#1

Tror ni att denna blandning över huvud taget är bra (rent psykesmässigt)?
Nej det tror jag absolut inte, dels så är rottisen en ras som besitter väldigt mycket skärpa och dominans och Amerikans bulldogg är inte ens en ras, det är en blandras.
**
Tror ni att den är bra om man tänker fysiskt och rasbundna problem/sjukdomar?**
Rottisen har likt många andra raser problem med HD/ED, hjärtfel, EL, sköldkörtel osv.
Även stora mentala brister finns i rasen idag.
Am. bulldoggen - återigen, det är en blandras och kan således lida av lite "allt möjligt".

Tror ni att den skulle kunna bo tillsammans med min chihuahua?
Svårt att säga då allt är relativt.
**
Vad kan fodret komma att kosta per månad (är sämst på att räkna ut sådant)**
Beror helt och hållet på vad du utfodrar med och hur mycket hunden äter. Men kanske mellan 400-1000 kr/månad?

Jag avråder dig _starkt_ från att ta en valp ur den här kullen. Satsa på en rashund där aveln är betydligt mer beprövad än detta.

fuzzie
10/6/14, 6:25 PM
#2

Oki, tack för ditt svar 🙂 

Men vad är Amerikansk Bulldog för raser då?

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Nikkis
10/6/14, 11:23 PM
#3

Den härstammar ursprungligen från olika bulldogg/bullhundar och den är väl relativt homogen eller vad man nu ska säga. Men den är ju inte erkänd som ras mig veterligen.
Det finns ju en "rasklubb" men den är ju fristående, dvs du hade lika gärna kunnat starta den. Den är alltså inte SKK ansluten, tror inte ens att FCI erkänt rasen…?!

Nikkis
10/6/14, 11:25 PM
#4

Kollade upp saken, jag hade rätt - rasen är inte erkänd och stambokförs därmed inte, det räknas tekniskt sett som en blandras. :)

Waymore_Hoss
10/7/14, 9:00 PM
#5

Den amerikanska bulldoggen stambokförs av ett antal olika kennelklubbar men inte av någon inom FCI. Det är alltså i allra högsta grad en renrasig hund.

Nikkis
10/8/14, 4:34 PM
#6

#5
Fast med tanke på att FCI och anslutna kennelklubbar har monopol på detta så är det blandraser.
Att starta en kennelklubb och börja göra egna stamtavlor kan både du och jag själv göra, men det innebär inte att det gills.
Inget att diskutera ens.

Annons:
PeerS
10/8/14, 5:33 PM
#7

#6

Så du menar att raser som har stambokförts i ett icke-FCI register automatiskt blir mindre renrasiga än en ras som stambokförs i ett FCI-anslutet register men gjorts det under kortare tid?

Ja, det låter vettigt…

Bullemor
10/8/14, 6:52 PM
#8

Tror ni att denna blandning över huvud taget är bra (rent psykesmässigt)? Det där är jättesvårt att svara på, men rent generellt så kan man få en ganska svårhanterlig hund vid blandning av typiska bruksraser (tex rottweiler) och Bull och/eller terrierhundar. Det känns som att blandningen kan ge ganska "mycket hund" som kan komma att kräva en erfaren ägare. Känns som ljusår från en Chihuahua om man säger så…
Tror ni att den är bra om man tänker fysiskt och rasbundna problem/sjukdomar? Där skulle jag vara mycket tveksam.  Framförallt avseende höfter/armbågar/knän osv. Är föräldrarna och deras föräldrar i sin tur röntgade med fritt resultat? Om inte så är det ett gott skäl till att avstå att köpa. 
Tror ni att den skulle kunna bo tillsammans med min chihuahua? Beror nog på hur du är som hundägare och hur din Chihuahua är. Rent spontant känns det inte som en jättebra idé . Små hundar kan lätt bli skrämda eller till och med skadade när en valp av den storleken/tyngden busar igång. Dessutom finns det alltid risk för att valpen, när den börjar bli vuxen, börjar testa vem som bestämmer i flocken och då har din lilla Chihuahua ingenting att sätta emot.
Vad kan fodret komma att kosta per månad (är sämst på att räkna ut sådant Beror helt och hållet på vilken typ av foder/märke du köper. Säger som Nikkis. ca 400-1000kr/månad.

Nikkis
10/8/14, 8:50 PM
#9

#7
Japp, det är precis och exakt det jag skrev.

En hund som inte är erkänd som en ras räknas som en blandras får därmed inte heller delta i saker som rashundar får, t ex olika typer av bruksprov och utställningar och dyl.
Vid lydnadsprov, agility och liknande så kan dessa hundar delta i, om de skaffar en tävlingslicens, en licens som gäller för just blandraser(/oreggat).

Ja visst låter det vettigt, kanske för att det _är_ vettigt? ;)

Waymore_Hoss
10/9/14, 10:42 AM
#10

#6

FCI har inget monopol på någonting. FCI verkar på internationell nivå och där har de en större konkurrent som heter ACE och den Amerikanska bulldoggen är erkänd inom ACE. Det har alltså ingenting att göra med att sitta och göra egna stamtavlor att göra. Av samma anledning är inte heller Pitbullen erkänd inom FCI och i båda dessa fall handlar det om ren och skär byråkrati, de tillhör en konkurrerande kennelklubbssammanslutning.

I Sverige är FCIs samarbetspartner överlägset störst, SKK. På många håll utomlands är det inte så utan där finns det flera större konkurrerande kennelklubbar i samma land. I USA har vi t ex både AKC och UKC där den första ingår i FCI och den andra ingår i ACE.

Mischa
10/9/14, 4:03 PM
#11

#10

👍

≧◔◡◔≦

Nikkis
10/9/14, 5:52 PM
#12

#10
Ja, och du tror inte jag redan är insatt i det eller? Monopol - byråkrati, kalla det vad du vill. Faktum kvarstår och det är att dessa raser betecknas som blandraser och så är det bara. Inget att diskutera.

Waymore_Hoss
10/9/14, 7:16 PM
#13

#12

Vem betecknar dessa raser som blandraser? Jag skulle nog påstå att det finns en del att diskutera och utveckla när det gäller den uppfattningen.

SKK och FCI är marknadsaktörer på marknaden för registrering av renrasiga hundar och inga myndigheter som erkänner hundraser. Det finns inte heller någon sådan myndighet i Sverige vilket är viktigt att påpeka. Detta innebär också att frågan om vad som utgör en renrasig hund i Sverige inte kan baseras på vilka raser som stambokförs av SKK. Varken SKK eller FCI har något mandat på nationell eller internationell nivå att uttala sig i frågan om vad som definieras som en renrasig hund. En renrasig hund kan alltså helt utan problem registreras av andra kennelklubbar än kennelklubbar som är kopplade till FCI.

Annons:
Mischa
10/9/14, 8:38 PM
#14

#12

Visst finns det en del att diskutera, det du skriver är enbart din egna sanning sett utifrån dina ögon men skall man se på det mer objektivt och globalt så finns det inga riktlinjer  och ingen som har monopol på rasdjur vare sig det gäller hundar, katter, hästar, grisar, nötkreatur etc…

I Sverige handlar det om att en organisation varit störst och dominerar allt ifrån registrering till hundsport, att dem själva skulle anse att allt som inte är stamboksfört inom deras organisation går som blandras/oreggat är ju inte märkligare än om man skulle försöka delta med en FCI-reggad hund inom konkurrerande organisation.

Anser du att boerboel, patterdaleterrier, silken windhound, american pitbull terrier är blandraser allihopa trots väl dokumenterad härstamning?

≧◔◡◔≦

Dominic340
2/7/15, 4:18 PM
#15

APBT e inte erkänd av FCI dock så e Amstaffen det… och om inte APBT räknas som renras torde väl inte Amstaffen inte göra det heller eftersom det e samma ras ifrån början men idag olika raser :)

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

Upp till toppen
Annons: