Annons:
Etikettraser
Läst 1975 ggr
VT4ever
2015-01-07 19:14

Staffefråga

Hej! 🙂 Jag undrar hur mycket kräver en staffe (staffordshire bullterrier)?  När man läser på internet så säger endel att den kräver mycket och endel säger att den inte kräver mycket? Räcker det med att gå ordentliga promenader och träna tricks, eller måste man aktivera den med något och isåfall vad?

Annons:
Whippet
2015-01-07 19:18
#1

Agility kan ju vara något :) Tror de flesta hundar vill ha aktivering, agility är både kul för husse och matte som hund, om båda tycker om det förstås :D

I'm out Vilar huvudet i handen

VT4ever
2015-01-07 19:26
#2

Agility verkar faktiskt roligt men  måste man träna det varje dag för att hunden ska bli nöjd eller räcker det med någon gång i veckan? :)

NinniH
2015-01-07 19:34
#3

Tja, det finns väldigt variationer inom rasen. Vissa nöjer sig absolut med vardagliga promenader med lite vardagsaktivering (ex godissök, tricks odyl). Andra verkligen vill och nästan måste träna.

De som håller på med agility tränar mig veterligen inte varje dag, utan några gånger i veckan.

Staffen är väldigt mångsidig och funkar till mycket, inte bara agility. Viltspår är något som många inom rasen tycker om och flera tävlas i lydnad och liknande.

Mina två är den mer lugna varianten som funkar helt ok på promenader och vardagsaktivering. Jag försöker komma igång med lite rallylydnad dock, vilket går sakta just nu.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

oh-la
2015-01-07 19:51
#4

är nog ganska olika, och det verkar vara fler och fler som använder hundar i avel som tycker om att arbeta. jag valde en staffe från en uppfödare som avlar just på arbetande hundar,och hon är verkligen jättehärlig att jobba med! jag tränar Nosework med min hund, och skulle ha gjort doftprov nu till helgen för att få börja tävla. tyvärr kom det regler i jul om att hunden måste vara ett år för att få registreras i Noseworkklubben, så jag får vänta några månader. 

jag upplever staffen som väldigt "will to please". dom jag träffat älskar att jobba med sin husse och matte i olika övningar, träna och hitta på saker. jag tänker anmäla mig till tävlingslydnad med min tjej, och i sommar Agility,och jag tror verkligen att hon skulle älska det. promenader i all ära, men inget gör henne så nöjd och glad som att jobba med huvudet lite emellanåt.

skulle säga att det är en aktivsällskapsras som funkar både om man vill tävla, men också som sällskap.något mer än promenader skulle jag nog dock rekommendera för en nöjd hund.

VT4ever
2015-01-07 20:04
#5

Tack för svaren! Är mer för den lugna varianten, är den någon kennel som ni rekommenderar att kika in på? 🙂

VT4ever
2015-01-07 20:10
#6

#4 okej tack då vet jag mer :) Är ute  att ha hunden som sällskaps som följer med på promenader, joggingturer, tränar tricks och testa på agility. Är det något som en staffe kan vara nöjd med?

Annons:
NinniH
2015-01-07 20:47
#7

#5: Först vill jag rekommendera dig att kika in på Staffinfo.se, där står kennlar som uppfyller vissa hälsokrav för att få stå med. Därefter får man nog kika lite på diverse hemsidor och se lite vilken inriktning de har. Det brukar synas tydligt vilka som har arbetande staffar och då kan man låta bli att välja därifrån helt enkelt.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

VT4ever
2015-01-07 21:07
#8

Tack så mycket! :) nu har jag fått svar på mina funderingar

Upp till toppen
Annons: