Annons:
Etikettbet-ende
Läst 5354 ggr
CissiD
5/2/15, 4:52 PM

Staffar kan inte leka med andra hundar?

Jag läste precis på vovve.net ett inlägg om en som har en  staffe som nu i unghundsåldern har fått problem med andra hundar. Efter att ha läst hennes inlägg och kommentarerna så blev jag helt chockad. Detta med att staffar inte skulle kunna leka/umgås med andra hundar måste väl ändå vara en myt eller? 

Många av de sakerna som hunden gör är ju väldigt lika min egen hunds dumheter i unghunds åldern. Så som att inte ge sig fast att den andra hunden säger ifrån.

Har inte själv några egentliga erfarenheter av rasen mer än att de renrasiga jag träffat har varit hur goa som helst. Jag skulle bli väldigt tacksam för lite mer information om just detta ämne med att leka med andra raser.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
akittehmonster
5/2/15, 4:58 PM
#1

jag har en staffe som umgås utan problem med andra hundar, har även en amstaff/bulldog och en chihuahua mix. Alla är bestfriends <3

CissiD
5/2/15, 5:03 PM
#2

#1 Vet du hur det är med andra i rasen? Jag misstänkte ju att detta bara är fördomar speciellt eftersom flertalet som svarat använt "kamphund" i sina inlägg. Jag tycker det är så synd att det är så många som har så mycket förutfattade meningar om så fina och goa raser. Skönt att veta att dina funkar ihop med andra :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

AnneN
5/2/15, 5:13 PM
#3

Finns en staffe på hunddagiset där jag jobbar och han fungerar utmärkt med andra hundar, men om någon bråkar med han så är han inte sen att svara, men han startar inte bråken.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

CissiD
5/2/15, 5:19 PM
#4

#3 Är det inte lite så med de flesta bullhundar att de är inte de som backar om de inte måste? Jag passade två engelska bulldoggar innan och de backade ju inte om något hände men de startade inte bråken. Däremot hade ju de lite annat kroppsspråk än många andra hundar.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

JonnaCecilia
5/2/15, 5:23 PM
#5

Min kompis har en staffe och han och mammas Eurasier har lekt hur bra som helst, MEN vi har också varit väldigt obs på att de ska uppföra sig och hållt koll så det inte går över till allvar. Detta främst för att båda är okastrerade hanar som dessutom är rätt dominanta båda två men sen är ju det lite för att staffementaliteten är att de inte ska släppa taget. Enligt min kompis som såklart är väldigt påläst och tidigare haft en bullhundsmix. Men skulle inte låta två okastrerade dominanta hanar oavsett ras leka hej vilt. Man får ju ta lite ansvar för vovsingarna ;) Tror dock att om ena hunden vart en tik hade det varit mindre problem,och inte behövts samma sorts koll, staffe eller ej.

CissiD
5/2/15, 6:33 PM
#6

#5 Håller helt med dig om att man måste sätta gränser speciellt med okastrerade hanar.  Kan se det på min unghund som är en liten vallhund att när han är med andra okastrerade hanar måste man ställa mycket högre krav på att han ska uppföra sig. Tror den delen har med de flesta hundar i allmänhet att göra. 

Tack så mycket för alla svar fortsätta gärna skriva era erfarenheter vill gärna veta så mycket som möjligt för att kunna bemöta myter och okunskap om dessa fina raser!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
NinniH
5/2/15, 7:01 PM
#7

Min hane har inga problem att leka med andra hundar oavsett kön, dock får han inte leka med för små hundar eftersom han är riktigt bufflig. 😛 Tiken funkar med de flesta, men kan ibland ha lite svårt att veta hur hon ska bete sig (blir överslag och hon juckar). Ingen av mina skulle tänka tanken att starta bråk, men om någon bråkar med dem så svarar åtminstone hanen upp (han har gått in och försvarat tiken en gång). De flesta staffar jag känner till leker fint med andra hundar. Även om det såklart finns dem som inte gör det, men dessa hör inte till majoriteten.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

CissiD
5/2/15, 7:45 PM
#8

#7 vad skönt att höra! Ja det finns alltid bråkstakar det gäller alla raser inte bara staffen.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

akittehmonster
5/2/15, 8:06 PM
#9

#2 hon funkar med ALLA!

Hiro
5/24/15, 11:35 PM
#10

Min labb har en staffe som bästis och de leker jättebra

oh-la
5/27/15, 4:50 PM
#11

min staffe har både mindre och större kompisar och går på hunddagis där hon sitter i en liten grupp med andra hundar. hon har kompisar av varierande ras och typ, airedaleterrier, sheba och bullmastiff och leker jättefint med allihopa. hon har haft lite problem med hundmöten tidigare, men det beror inte på ras lika mycket som på att hon blev påflugen två gånger under kort tid när hon var 5 månader av lösa labbar. efter det har hon varit ordentlig tmisstänksam mot mötande hundar, och främst när hon är kopplad. tack och lov har vi kunnat träna mycket på det, och idag får hon inte hälsa på hundar hon inte känner. inte för att hon skulle göra något, hon är den första som kastar sig på rygg, utan för att man lagt ner så otroligt mycket tid på att hon inte ska stressa vid hundmöten och jag vill inte förstöra det.

småhundar får hon inte leka med alls för mig. hon är lite för bufflig för att jag ska känna mig bekväm med det. 

på dagis har hon varit den hund av de 20+ som man låter nya hundar träffa först eftersom hon är så okomplicerad, lekfull och lätt.

vallhund
5/30/15, 6:59 PM
#12

Vill man ha en hund som älskar allt o alla i hundväg skall man inte skaffa en staffe, eeller AST heller för den delen, det handlar inte om fördomar.

Att det funkar för många är positivt o man får hoppas att det fortsätter så även när de blivit vuxna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Nikkis
5/30/15, 8:02 PM
#13

Håller med Vallhund.
Varken staffar, amstaffs eller andra shitbulls är att lita på i slutändan.

Annons:
CissiD
5/30/15, 9:17 PM
#14

#12 Det är många hundraser som inte älskar allt och alla. Just det inlägget jag läste så var åsikten att staffar kan inte leka med någon hund punkt slut. Det gällde alla staffar och de borde i den skribentens mening hållas separerade från alla andra hundar. Det var den delen jag tyckte var konstig och inte den uppfattningen jag har om rasen.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

[Nattramn]
5/30/15, 10:40 PM
#15

Min brors 2 staffe tikar älskar allt och alla (en lägger sig på rygg så fort hon ser någon av hans tamråttor på golvet och tror att hon ska bli kliad på magen) och de båda är adopterade från Irland med var sin tragiska bakgrund.

Wellcraft
5/31/15, 2:25 AM
#16

Många staffar funkar med andra hundar, men man ska inte romantisera för mycket.
Det är en hård & kraftig hund med terriertemp, det kan lätt slå över fort om inte ägaren har koll (vilket inte ägaren brukar ha om denne romantiserar terriertemperamentet och rasens ursprung).

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

vallhund
5/31/15, 11:21 AM
#17

#14 Då förstår jag din upprördhet eftersom påståendet är helt befängt o påminner om en halmdocka.

När man har en AST, staffe eller shitbull så är det viktigt att veta vad man har i kopplet. Många "blåögda blondiner" som tar sig an dessa raser hävdar bestämt att hunden blir vad man gör den till, utan hänsyn till arv o gener.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

CissiD
5/31/15, 2:43 PM
#18

#16 Håller helt med. Tycker inte man ska romantisera runt någon hundras. 

#17 Ja och om jag minns det inlägget rätt så var det flera personer som hade samma åsikt. När sådant händer söker man sig efter mer verklighetsbaserad information.  Jag håller med i viss utsträckning att hunden blir vad man gör den till men håller med om att arv och genetik är något man inte ska glömma. Annars hade vi ju helt kunnat sluta med mentaltester och börja avla på aggresiva individer om arv och genetik inte hade någon roll. Galet tänk från vissa.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Wellcraft
5/31/15, 6:13 PM
#19

#18 Tja, fast många raser går inte att romantisera.
Om vi snackar grupp 9, majoriteten av retrievers osv. 
Det är annorlunda när en pratar om kraftfull terrier.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Underbarn
5/31/15, 6:28 PM
#20

Min tik kan iaf leka med alla hundar hon träffat om de inte själva är kaxig mot henne då blåser hon upp tillbaka. Men hon trivs bra i våran flock (3 småhundar både tik kastrerad hane och okastrerad hane) och träffar hundar av båda kön i alla storlekar. Hon sköter sig fint.

Annons:
Underbarn
5/31/15, 6:31 PM
#21

Tillägg att jag håller med AnneN. Min bullhund startar inte bråken men säger ifrån om det behövs. Enda tillfälle hon visar tänderna och kan säga ifrån "opvocerat" är matskålen men det gör hon bara när ingen kollar på (hon vet vad som gäller när tex jag är med, hon får inte röra matskålen utan att jag säger varsågod.. Men tex när mamma är hundvakt är det inte samma diciplin för mamma daltar) så i fel händer kan det gå fel ;)

thea_thea
5/31/15, 9:00 PM
#22

Staffar kan visst leka med andra hundar. Min aggressiva hund är bästis med en staffe (SKK-reg!) som bara går iväg när min hund eller någon annan vill slåss med honom. Men om man vill ha en hund som ovillkorligt går ihop med andra så är inte en staffe det bästa valet.

CissiD
6/2/15, 9:02 PM
#23

#19 Visst är det annorlunda men tycker ändå inte att man ska romantisera kring hundar. Det är självklart skillnad på en stor terrier jämfört med en sällskapshund. Precis so det är skillnad på en stor och en liten hund. Den stora kan göra mer skada men det betyder inte att man ska romantisera kring den lilla heller. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

calendrium
6/20/15, 1:25 PM
#24

I "Kamphundsboken" rekommenderar väl författaren(om jag inte minns fel) att inte släppa sina bullhundar hursomhelst i rastgårdar mm just eftersom om det händer något så brukar staffen få skulden, även om det inte var staffens "fel" att det blev bråk(pga fördomar) . Istället kan man ha vissa hundkompisar som man känner väl, alla hundar behöver ju liksom inte leka med allt och alla..

Maja2
7/17/15, 9:25 AM
#25

Min 4-årige staffe kan jag absolut inte släppa lös med vilka hundar som helst. Det kan gå bra i ett par minuter när han ska leka med någon, men sedan blir han en överspeedad mobbare, och springer omkull den andra hunden, även mycket större raser. Har brutit innan det eskalerat.

denaesboz
8/4/15, 3:42 PM
#26

Min staffe är inte så gammal än, hon är 5 månader. Men hon är försiktig med främmande hundar, i början vill hon liksom kolla läget med den andra hunden. När hon har fått hälsat på den andra och den låter henne ta tid på sig är det sedan full fart fram på Kira.  När jag köpte henne var jag ju väl medveten om att hon inte kommer gå ihop med alla hundar.

Upp till toppen
Annons: