Annons:
Etikettövrigt-och-ot
Läst 2108 ggr
Miner00
2015-05-16 21:03

Orolig (kompis ska skaffa valp)

jag vet inte hur jag ska börja…. min kompis ska då skaffa en amstaff valp, om en eller två  veckor. jag är orolig över att hunden ska bli problemhund då amstaff kanske inte är den enklaste hunden att ha o göra med. dom har haft en hund innan och det var en irländsk setter. dessutom ska dom skaffa en hane och dom kan vara lite jobbiga har jag hört. dom har tre katter och är tre barn och två vuxna. det känns som att den kommer bli aggressiv och dom kommer få omplacera den…

jag vet inte vad jag ska göra, känner mej ganska stressad…. ville bara skriva av mej lite.

kom gärna med tips hur jag kan hjälpa dom…..

Annons:
Therese
2015-05-16 21:08
#1

Varför är du orolig att de inte ska fixa det? De är ofta fina familjehundar även om det kan gå fel ibland. :)

Aleya
2015-05-16 21:08
#2

Jag är tråkig och säger att detta är inte ditt ansvar. Hon är vuxen och har därför rätt att bestämma själv.

Jag ser egentligen inte problemet, förutom att du verkar tro att du har ansvar över någon annans djur.
Vilket jag skulle vilja ha förklaring till, varför du anser dig ska hjälpa med din kompis hund?

Edit: ser jag dessutom rätt på din ålder så är du själv bara ett barn, och detta verkar vara en vuxen du pratar om. Så du ska verkligen låta en vuxen sköta sitt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Wellcraft
2015-05-16 21:14
#3

Det krävs mycket för att få en amstaff aggressiv gentemot människor (mot djur är det en annan femma).
De är otroligt förarveka och förlåtande hundar med lång stubin.
Idealiska som (aktiva!) familjehundar, enligt vad jag upplevt.

Tyvärr är inte detta ditt ansvar eller din strid att ta, så stressa ner. 
Går det åt skogen så gör det de, du kan alltid tipsa om valpkurser, unghundskurser & allmänlydnadskurser på ett vänligt vis :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Snuttefia
2015-05-16 21:16
#4

Det bästa du kan göra är att förklara hur du känner men ändå respektera och acceptera köparens beslut. Inte ditt djur, inte ditt problem.
Sen så kanske du ska kolla upp om fördomarna verkligen stämmer.
Det finns hundar som är avlade för att vara aggressiva och döda andra hundar.
Men man kan inte bara utgå från vad man sett och hört, för min del tycker jag att det är lite rasistiskt. Vissa kanske ser ut på ett vis och för det mesta är på ett vis, men det finns undantag, alla är unika, glöm inte det.
Gräv dig inte ner för djup i vad andra gör.

M.V.H Snuttefia

Miner00
2015-05-16 21:17
#5

#2 det r min kompis som är i min ålder och hennes familj som ska skaffa valpen….:)

till din "fråga": jag är bara orolig över att det ska gå snett, och jag vet att det inte är mitt ansvar….men men…..

#3 bra ska tipsa dom om kurser! :)

Wellcraft
2015-05-16 21:18
#6

#4 Rasism har inget med djur att göra dock.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Snuttefia
2015-05-16 21:20
#7

#6 Så då har rasism att göra med växter?

M.V.H Snuttefia

Miner00
2015-05-16 21:21
#8

#4 jag har egentligen inga fördomar om hundar, det är bara att vissa hundar kan lättare bli aggressiva osv. än andra hundar: det är de jag tänker på….

och nej det är inte mitt ansvar jag vet…..

Snuttefia
2015-05-16 21:23
#9

#8 Vad bra! Det blir inte bättre om du mår dåligt. Det bästa du kan göra är att acceptera läget, träffa hunden och försök att se det positiva!
Berätta även hur du känner för de som är berörda.

M.V.H Snuttefia

Aleya
2015-05-16 21:25
#10

#5 då finns det ändå fortfarande vuxna som står bakom din vän = de vuxna i familjens ansvar.
Om du ska hela livet gå och oroa dig för vad andra gör så kommer det bli otroligt jobbigt för enbart dig.

Så släpp för din egna skull.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Miner00
2015-05-16 21:28
#11

nu känns det mycket bättre faktist! tack så mycket!❤️

Snuttefia
2015-05-16 21:29
#12

Vad härligt #11

M.V.H Snuttefia

Mysisa
2015-05-16 21:32
#13

Amstaff, om det nu är renrasigt från vettig uppfödare vi pratar om så är det ingen hund som blir aggresiv per automatik.
Amstaff härstammar ifrån pitbull, en pitbull är framavlad för att vara hundaggresiv och förarvek. Amstaff togs fram för att få en hund som ser ut som en pitbull men som inte har hund aggresiviteten i sig. 
Seriösa uppfödare har i många årtionden ansträngt sig för att avla fram hundar som inte är aggresiva.
När man läser om eller hör om en amstaff som skadat en person är det i de allra flesta fallen en blandras (=inte seriös avel) som ofta bor hos en oansvarig ägare. Din kompis familj låter som en stabil plats att växa upp på för en hund som är framavlad att älska människor. Dom har hundvana uppenbarligen så du behöver högst troligt inte oroa dig.

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Upp till toppen
Annons: