Annons:
Etikettbet-ende
Läst 3830 ggr
Dyrendahl
8/19/15, 9:00 PM

Framtida Bullterrier ägare ??

Hej!

Jag funderar på att skaffa mig en bullterrier valp (inte miniatyr).

Lite om mig:
Jag är 20år
Bor för tillfället i hus men lägenhet kommer vara aktuellt om ca 1år
Uppväxt med Am. bulldog bully, haft egen men hon blev sjuk och vi blev tvungna att avliva henne
Har flera vänner med både amstaff å fransk bulldog
Gillar att springa och träna tricks/lydnad/agility eller liknande med min hund

Som jag har förstått det är bullterrier egensinniga och gör lite som de vill. Jag är helt ok med det, inser även att de inte kan följa med på längre springturer (max 2km?).

Gillar när hunden blir lite mer fäst vid en, hur bra kompis kommer en bullterrier bli? De är ju väldigt folkvänliga och ingen vakthund men kommer de se på en mer som en katt gör, "rolig kompis när det passar mig å matmaskin", eller mer som en schäfer? Om man är på den tidigt och fostrar den så borde det väl gå att träna den hyfsat utan att den vänder dig kinden helt för den inte är på humör, eller spelar det ingen större roll hur valpuppfostran är? Den kommer fortfarande vara lika egensinnig men kanske ha lite mer respekt för dig.

Vill ha en bra kompis som man kan hitta på roliga saker med (tricks/lydnad/agility/brottas i gräset, som är en egen individ men som fortfarande respekterar mig som flockledare och som lyder ('till viss gräns' antar jag man får tillägga).

PS. Om någon (mot förmodan) skulle gå på en när man är ute, har den försvarsinstinkt? Vaktar kanske inte huset men hur skulle den skydda ägaren i en kritisk situation? Alla säger olika så egna exempel skulle uppskattas! DS

Ha en bäst dag!

Annons:
Nervöst Skall
8/19/15, 9:06 PM
#1

Kan inget om bullterrier tyvärr, men varför skulle de inte kunna följa med på längre springturer?

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Wellcraft
8/19/15, 9:21 PM
#2

Agility är ingen passande aktivitet för rasen, men visst ska rasen som färdigvuxen kunna springa på löpturer, det ska alla raser kunna göra.
En bullterrier är absolut inte som en katt, det är en lojal vän fast med självständighet som terrier.
De är inga lydnadsstjärnor,  men självklart går de att träna & forma, men de är långt ifrån schäfer.

Knappast några hundar försvarar sina ägare, även om hundägare gärna tror det. 
En bullterrier är orädd & folkkär, ska krävas mycket för att denna ras ska bli genuint aggressiv mot en människa.
Dock kan deras utseende avskräcka, absolut.

En bullterrier kan bli din bästa eller värsta vän, eller båda delarna för all del.
Mycket hänger på en bra uppfödare & uppfostran. De är roliga hundar med ett eget tänk som jag tycker om.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Nikkis
8/20/15, 7:23 PM
#3

Varför skulle inte en bullterrier kunna springa med på löpturer? 2 km är knappt en uppvärmning ens.

Bullar är inte som katter, det är snarare hundar av urtyp som oftast är det. (grupp 5)

Vad gäller träning och sådant så är allt relativt och i allra högsta grad individuellt, du kan ju inte påverka det genetiska arvet men däremot miljöarvet.
Du kan lika väl få en soffpotatis eller en Duracell, omöjligt att veta men utgå ifrån att du får ett mellanting.

Men generellt sett så är standardbullen rätt brötig och vrång, den går sin egna väg och den kan eventuellt överväga att göra det du ber den om, för ja du ber en bulle - du kommenderar den inte. ;)
Minisen därmot, där är det en helt annan sak men den var du inte intresserad utav.

Vad gäller vakt så är också det väldigt relativt, vissa har mer vakt och resursförsvar i sig än andra.
Det är ytterst få Svensson hundar som har det i sig att stå pall mot en gärningsman så det kan du helt räkna bort att din hund kommer att göra. Det är hundar av en viss kaliber som faktiskt kan gå i försvar. De flesta kan på sin höjd bjäffa lite på avstånd alt ta till flykt.

Men vill du ha en rolig kompis som hänger med på det du gör och du inte har några tävlingsambitioner och har en stor portion med tålamod så är bullen en väldigt trevlig och rolig ras som är en utmärkt sällskapshund.

Jag har förvisso en mini och skulle aldrig kunna ha en standard för dom är på tok för tröga för min smak. ;)

Trollhund
9/10/15, 10:17 PM
#4

Jag tycker det låter mer som att en staffe skulle passa dig bättre än en bulle. Hpller med om vad övriga sagt. Du kan inte förvänta dig att träna med en bullterrier. Det beror helt på individen. De har mycket terrier i sig och är väldigt envisa och egensiniga. Klart de kan träna, om de tycker det är kul men det är inget man kan räkna med.

De är verkligen inte som katter men min erfarenhet av bullterriers är att de älskar alla. Klart det är skillnad på familjen eller husse och matte, men de flesta skulle tveklöst följa med vem som helst typ. Jag brukar skojja om att man inte får vara svartsjuk med en sådan hund.

Och som också nämnt. Alla hundar kan springa 2km. En vuxen bullterrier klarar en hel del motion. Vet inte varifrån du fått att de inte skulle kunna springa?

Kolla upp staffordshire bullterrier. Låter mer som en hund som skulle passa dig.

Dyrendahl
10/9/15, 9:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Kollat på staffen, amstaffen, bulldoggarna och massa andra, både spetsar, andra terrier, schäfer och rottweiler etc. Men det blev ändå en bullterrier!

Det med motionen läste jag på någon sida och motiveringen var att de är så muskulösa att det blev tungt för deras leder. Bra att veta att det inte stämmer! Dock hade jag nog listat ut det för den här lilla krabaten har så mycket energi och älskar att springa!

Kallade honom först min lilla bulle, men nu övergått till att kalla honom min lilla terrier; skäller, bits, gräver och är allmänt jobbig. Det passade inte riktigt in på våran nuvarande bulldogg (framför allt skällandet och grävandet) så blev min lilla terrier istället! Är dock även nyfiken, söt, orädd, kelig som få, uppmärksam och riktigt charmig! Sen är oftast valparna  jobbigare än den vuxna hunden så det är bara att stå ut och njuta av den härliga energin! Håller helt med att man inte kan vara svartsjuk, han älskar alla! Framför allt barn!

Envis, ja. Riktigt envis, men inte alls så omöjlig att träna (än) som jag fått uppfattningen av. Han är inte supersmart, det märks, ingen schäfer eller border collie här inte. Men han fattar och är inte dum. Kan i princip: stå, stanna, backa, nej, kom och sök ögonkontakt/hans namn och är idag 10 veckor. Han behöver mycket mer mentalträning än vad jag först räknade med, annars kan han springa fram och tillbaka i en evighet!

Ända problemet är ändå hur extremt mycket energi han har och att han hatar att gå på promenader så ens aktiveringsalternativ minskas drastiskt. Energin resulterar ibland att han jagar svansen (dock lärt sig sluta när man säger till) och har även svårt att varva ner även om han är trött (man får helt enkelt gå och nana hunden).

Men det är verkligen en helt underbar liten vovve!

Ha en bäst dag!

Nikkis
10/28/15, 10:34 PM
#6

Överaktivera inte honom bara! Se till att passivitetsträna och miljöträna, och att uppskatta promenader. De flesta bullar är lite vrånga med det i början men ge dig inte.

Annons:
Upp till toppen
Annons: