Annons:
Etikettbet-ende
Läst 2135 ggr
Renrasigblandras
10/6/17, 6:34 PM

Min hund bet valpen... Var det en tillrättavisning

Hej. Har en vuxen blandras hemma, och även snart en 8 månaders valp. Båda blandningar utav bullhund. Den lilla är väldigt på den stora och biter honom i benen, och slutar aldrig. Vår stora säger aldrig ifrån ordentligt, så vi får dela på dem när valpen är för jobbig, kan ta upp till 30 minuter som han håller på. Mat har aldrig varit något problem, de vet om att de ska respektera varandras matskålar och den valpen kan sitta UNDER den vuxna och äta hans smulor utan att den stora bryr sig. De kan även ligga i köket medans vi människor äter utan att konflikter sker. 

Men till problemet. Iförrgår hade vi ätit pizza i soffan och efter maten tittade vi på tv och la inte så stor uppmärksamhet på hundarna eftersom den stora var på soffan och den lilla på golvet. Ingen av dem rörde varandra eller maten på bordet. Rätt som det är flyger den stora på den lilla och tar ett stort grepp runt halsen. Som tur är har valpen mycket skinn över så ingenting hände och ingen blev skadad. 

Eftersom den stora aldrig sagt ifrån så vet jag ej om detta var en ordentlig tillsägelse eller allvar. Vi blev såklart rädda för det såg hemskt ut och hojtade till den stora att släppa. Jag försökte öppna hans mun, men det gick inte. Samtidigt höll min pojkvän fast den stora. Tillslut fick jag bita honom på nosen för att han skulle släppa. 

Detta var klart jävligt dumt av mig eftersom vi agerade innan vi faktiskt läst av situationen. Nu är jag så rädd för att släppa ihop dem, dem är ihopa med oss när vi sover. Men är rädd att den stora ska reagera om valpen går på och biter honom på benen igen, vilket han gjorde innan när jag skulle släppa ihop dem. Den stora skäller näst intill ALDRIG, men valpen råkade lägga tassen på hans nos och han skällde ordenligt. Är den stora trött på valpen helt plötsligt? Eller har jag något att oroa mig för? Tips??

Annons:
Honestyisdead
10/6/17, 6:39 PM
#1

Låter inte bra att den gick efter strupen. Svårt att ge råd eftersom man inte var där och såg det.

Men jag hade varit försiktig.

Wellcraft
10/6/17, 7:22 PM
#2

Blev ingen skadad så var det inte allvar.
Menar en bullhund allvar så syns det.
Generellt med dessa raser så är dock gränsen tunn och signalerna små.
Dvs det kan gå väldigt fort från varning till allvar.
Ta bort eventuella resurser även om det funkar bra och fortsätt ta bort den yngre när den beter sig dumt mot den äldre, så de inte behöver göra upp själva.
Jag skulle heller inte låta de vara i soffa/säng när de är med varandra, då det lätt skapar en resurssituation.

Om du själv är nervös kan de trigga hundarna, jobba på att slappna av.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Renrasigblandras
10/8/17, 8:17 PM
#3

#2 Det såg ut och jag tror att det var allvar. blev ingen skada pga han bara fick tag i nackskinnet… Men det verkar vara lugnt nu iallafall. Så tack ändå.

Honestyisdead
10/8/17, 8:28 PM
#4

#3 Så det var nacken och inte halsen?

Upp till toppen
Annons: